Dagens PS

Nya MG 7 har en bensinmotor

MG 7
MG 7 är en sportig sedan men än så länge utan elektrifiering. (Foto: MG)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 sep. 2022Publicerad: 17 sep. 2022

2007 började MG 7 tillverkas som en efterträdare till Rover 75 och MG ZT. Nu har det blivit dags för en ny generation att göra intåg, även denna gång med bensinmotor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tidigare brittiska, numera kinesiska MG har tagit den europeiska elbilsmarknaden med storm genom att erbjuda ytterst pressade priser.

Bilarna har emellertid inte varit något att skriva hem om men dess popularitet går inte att undgå.

MG har haft tillverkning i Kina sedan 2007 efter att kineserna köpte upp märket 2005 när allting fallerade. Först ut var bland annat just gamla MG 7 som aldrig nådde den europeiska kontinenten.

mg 7 GAMMAL

Gamla MG 7 har ett bestämt mer brittiskt utseende. (Foto: MG)

Även verksamma på andra marknader

I Europa säljs MG uteslutande i elektrifierat utförande men i hemlandet Kina – och tidigare även på vissa europeiska marknader – har bilarna funnits som fossilbilar, något som fortfarande är fallet för Kina.

MG 7 är en sportig sedan

Likt föregångaren är nya MG 7 en sportigt lagd sedan.

ANNONS

Bilen kommer dessutom att få beteckningen ”Black Label” vilket är märkets stämpel för deras lyxigare och sportigare modeller.

Black Label råkar även vara det amerikanska Lincoln kallar sitt lojalitetsprogram i USA.

Under huven ruvar antingen en 2-liters fyra på 257 hästkrafter och 405 newtonmeter eller en 1,5-liters pjäs med 185 hästkrafter och 300 newtonmeter. Det ska även dyka upp en laddhybridsvariant.

MG 7

MG 7 ingår i kinesernas lyxigare och mer prestandaorienterad kollektion av bilar – kallad “Black Label”. (Foto: MG)

ANNONS

Senaste nytt

Kommer troligtvis inte till Europa

Huruvida MG 7 kommer till Europa har varken bekräftats eller dementeras.

Eftersom det säljs en laddhybrid i form av MG EHS här så är det samtidigt inte helt omöjligt.

Huruvida den nya modellen kommer leverera får vi vänta med att se.

ANNONS

Läs även: Test av MG Marvel R
Läs även: Så mycket kostar MG 4

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS