Mercedes EQV är en av få elbilar med plats för sex passagerare. Det är en stor bil med ett stort batteri.

ANNONS

Trots sin storlek är Mercedes V-klass oftast ganska diskret och ofta har den en taxiskylt på taket. Tanken var inte att dagens V-klass skulle bli elbil och det kan betyda att kompromisser krävs när man elektrifierar en bil i efterhand. Det gäller även EQV, skriver Robin Törnros i Dagens Nyheter.

Inte så stor räckvidd

Trots att batteriet på 90 kilowattimmar är stort för biltypen är inte räckvidden särskilt bra. Batteriets kapacitet ska räcka till att köra 347 kilometer, men det blir i verkligheten cirka 270, skriver Robin Törnros vidare och menar att det till viss del kan förklaras med att bilen är tung, drygt 2,9 ton.

”När jag kör över ett farthinder, potthål eller små ojämnheter kan beteendet liknas vid att slänga sig i en odämpad vattensäng och vänta på svallvågen. Det är tur att det finns ställbara armstöd monterade i stolen som håller mig på plats”, skriver Robin Törnros i DN.

Tillräcklig motorstyrka

Bilen har däck som är avsedda för elbilar och förstärkta för att klara av den höga vikten. Det är de 204 hästkrafterna från elmotorn på framhjulen som driver, till skillnad från V-klass med förbränningsmotor som är bak- eller framhjulsdriven.

Motorstyrkan känns tillräcklig trots EQV:s höga vikt och bilen är, trots sin storlek smidig att handha, tycker Robin Törnros.

”I tider av digitala skärmar känns de konventionella mätartavlorna gammalmodiga, men även uppfriskande enkla. De kompletteras av en låg och bred informationsskärm som styrs med en pekplatta”, skriver han vidare.

ANNONS
ANNONS

Passar storfamiljen

Mercedes EQV är en stor bil utan utsläpp som passar för den stora familjen, men Robin Törnros tror att den kommer passa bäst som taxi, han tycker att det är svårt att bortse från priset på 865 400 kronor när en jämförbar V-klass med en dieselmotor på 190 hästkrafter kostar 569 500 kronor.

Läs mer: Nya Mercedes EQS räckvidd utlovas vara 77 mil