Dagens PS

Mercedes-bilar värda miljoner försvunna

Försvunnen Mercedes
Det måste ha varit en upplevelse att möta en rytande Mercedes S på Ingarös små grusvägar. Men vad hände med bilen sedan? (Foto: Ingarö Hembygdsförening)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 02 nov. 2024Publicerad: 01 nov. 2024

Det finns bara några få bilder på de två Mercedes-bilarna. Det är allt. Eller faktiskt inte riktigt allt. Det finns också ett rykte…

ANNONS

Mest läst i kategorin

“Ju mer du lär dig – ju mer förstår du hur lite du kan.”

Hade jag kunnat göra korsstygn, hade jag haft det ordspråket uppsatt på en bonad bakom ryggen på mig på kontoret. Kunskapen om att det du kan, bara är en spillra av allt, gör mig ödmjuk och nyfiken.

Den klassiska bilhobbyn i Sverige fyller 75 år nästa år. Det var 1950 som Automobilhistoriska Klubben bildades och sedan dess har Sveriges rullande bestånd av bilar analyserats och diskuterats.

De mer unika bilarna har självklart varit mest i fokus. Svenska bilar från tillverkare som Bugatti, Delage, Rolls-Royce, Duesenberg och Mercedes har nogsamt dokumenterats, analyserats och självklart eftersökts genom decennierna.

Många vackra bilar 1929
Självklart lade Svensk Motor Tidnings redaktör bilden på Mercedes SS i mitten av kollaget av bilnyheterna från Stockholm våren 1929. (Foto: ur Svensk Motor Tidning)

Men ändå dyker det fortfarande upp okända bilar.

Som de två Mercedes-bilarna från 1920-talet.

Mercedes som biltillverkare, har redan från starten stått nära fart och tävling. Det var tack vare Emiil Jelineks intresse för biltävlingar som han satsade pengar i den biltillverkning som sedermera döptes efter hans dotter Mercedes.

Prestigemärke redan då

ANNONS

I slutet på 1920-talet var det den redan då anrika bilfirman Wiklunds som hade den svenska Merceds-importen. Ett prestigeladdad märke att saluföra till den svenska överklassen.

Vid sidan av de större mer familjeinriktade bilarna, hade Mercedes också tagit fram en serie bilar som vi i dag nog skulle benämna som riktiga GT-vagnar.

Bilarna var snabba 2+2-personersbilar, byggda frö att snabbt kunna tillryggalägga långa sträckor på det alltmer moderna vägnät som började bre ut sig över Europa.

Världens snabbaste
Wiklunds annonserade stort om den nya Mercedes SS-bilen. Bilens pris, 47.000 kronor, motsvarar ungefär vad en modern ny Mercedes SLS kostar. (Bild: ur Dagens Nyheter 1929)

Sveriges vägar var dock inte så mycket att skryta över, men det bekymrade inte Wiklunds när de till säsongen 1929 beställde hem en ultramodern Mercedes SS till den vårutställning som Stockholms bilbransch anordnade gemensamt.

ANNONS

Senaste nytt

Den snabbaste

Bilen var det allra senaste du kunde skaffa dig.

Med 200 kompressormatade hästkrafter under huven marknadsförde Wiklund bilen som “världens snabbaste sportvagn” i sin annonsering och bilen kunde beses i bolagets utställning på Kungsgatan 12 från den 28:e mars och framåt.

Vad som hände sedan med denna fantastiska vagn är helt okänt. Den såldes till någon – så mycket är känt – men därefter finns inte ett enda spår av bilen.

ANNONS

Men det gör det efter en annan lika märkvärdig bil.

Året innan, bilen ovan kom till Sverige, hade en annan Mercedes landat i Stockholm. Företagets senaste modell, Mercedes S, visades för första gången upp på Stockholms gator.

Snabb på Ingarös småvägar
Tänk att hitta denna fantastiska bil i ett bortglömt garage. (Foto: Ingarö Hembygdsförening)

En bil som med nedskurna dörrar och en lägre profil, var ännu mer “sportig” än den SS som skulle komma till Stockholm året efter.

Blev kvar i Sverige

Det är inte mycket känt om denna Mercedes närvaro i Sverige.

Ryktet går att den kördes upp till Stockholm av en av bolaget tävlingsförare för att visa upp intresserade spekulanter vilka fantastiska bilar Mercedes byggde. Och sedan skulle den ha körts tillbaka till Tyskland.

Om det inte hade varit för några bilder.

I Ingarö Hembygdsförenings arkiv finns nämligen bilder som säger annat. Visserligen är de fantastiska okända bilderna på just denna Mercedes S, tagna under 1928. Men med bilderna följer en del muntlig tradition…

ANNONS
Prins Carl ombord
Till höger sitter prins Carl och trivs i Mercedesen. Men vem är det till vänster? All kunskap om detta mottages tacksamt. (Foto: Ingarö Hembygdsförening)

Att bilen varit på Ingarö och visat upp sig, är med bilderna bevisat. Men säkra uppgifter berättar att bilen redan då hade en ägare på ön.

En ägare som använde bilen för snabba transporter in till Stockholm och som också roade sig med att sladda runt på öns mediokra grusvägar.

Kunglighet ombord

Ännu lite intressantare blir det hela med bilden på prins Carl sittande i passagerarstolen. Vem var bilens ägare som hade känningar in i kungahuset, och som dessutom hade råd att köpa en bil som i dagens penningvärde kostade närmare två miljoner kronor?

Fantastisk motor
Ett mäktigt maskineri döljer sig under huven, men Rootes-kompressor och allt. (Foto: Ingarö Hembygdsförening)

Vidare rykten och muntliga berättelser, förtäljer att Mercedesen sedan blev kvar på ön i flera decennier, inlåst i ett garage i väntan på någon slags framtid.

Vad hände sedan?

Så i dag vet vi säkert att två unika 1920-tals-Mercedes-bilar funnits i Stockholmstrakten, men vi har ingen aning om vad som egentligen hände med dem sedan.

ANNONS
Sista spåret
Sista spåret av bilen är en bild tagen på Bunns gård på Värmdö. Undrar vad det var för tillställning bilen besökte? Eller om det var bilen självt som var tillställningen? (Foto: Ingarö Hembygdsförening)

Står de kvar, gömda i ett garage på avigsidan av allfarvägarna, är det två bilar som i dag skulle värderas till mångmiljonbelopp.

Blir det du som hittar dem?

Nu kan du köpa Ivar Kreugers extrema racerbåt Svalan. Dagens PS.

Läs också om en annan fantastisk Mercedes som nu har återvänt till Sverige. Dagens PS.

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]