Dagens PS

Rekord av Mercedes - snabbast i världen

Mercedes-AMG One varvrekord
Mercedes-AMG One slår Porsches bästa på fingrarna. (Foto: Mercedes-AMG)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 12 nov. 2022Publicerad: 12 nov. 2022

Mercedes-AMG One har tagit sig runt det gröna helvetet snabbast av alla produktionsbilar i hela världen, ett rekord som tidigare hölls av Porsches värsting till GT-skapelse: GT2 RS MR.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den 20,8 kilometer långa sträckan avverkades på otroliga 6 minuter och 35,183 sekunder, vilket gör den cirka 8 sekunder kvickare än Porschen. 

Det må inte låta som mycket, men är högst imponerande med tanke på hur pass kompetent en GT2 RS MR är.

Inom bilvärlden finns det några få rekord som tillverkare av prestandakärror gärna stämplar sitt namn på. Dessa är främst accelerationstider, topphastigheter och varvtider.

När Mercedes-AMG beslutade sig för, möjligtvis på fyllan, att bygga en gatbil med en F1-motor måste man ha haft siktet inställt på den absoluta eliten.

Rekord

Teamet hade siktet inställt på toppen av podiet. (Foto: Mercedes-AMG)

Nürburgrings nordslinga

Nürburgrings nordslinga har länge varit en av de mest uppmärksammade banorna för just varvtider då den utmanar maskinerna och människan bakom ratten på ett sätt som få andra banor gör.

Det finns snabba kurvor, långsamma kurvor, långa raksträckor, karuseller, ojämn asfalt och mycket annat som ska pareras till perfektion för att den snabbaste varvtiden ska kunna uppnås.

ANNONS

Mercedes-AMG One använder sig av aktiv aerodynamik och hybridsystem för att maximera prestandan under olika förhållanden. 

Sprinten från noll till 300 km/h tillryggaläggs på ofantliga 15,6 sekunder och Maro Engel – som rattade bilen – tog sig an kurvor snabbare än Millennium Falcon. 

Marco Engel slog Porsches varvtid, och senare sin egen ett par varv senare. (Foto: mercedes-AMG)

ANNONS

Senaste nytt

Mercedes-AMG One är en F1-bil för gatan

Drivlinan är en svagt modifierad variant av den som fanns i Mercedes egna F1-bil för några år sedan. Det innebär att det handlar om en V6-hybrid med en slagvolym på 1,6 liter. 

Förbränningsmotorn kompletteras av en uppsättning elmotorer som höjer den totala effekten till 1 063 hästkrafter. Varvstoppet ligger på helt sanslösa 11 000 varv. 

Den relativt höga vikten på cirka 1 700 kilogram, som till en början väckte oro över hur den skulle ta sig an kurvor, verkar inte stå i vägen för nya banrekord.

Sannolikheten att en liknande skapelse uppstår från andra parter är låg. Motorn går exempelvis bara knappa 5 000 mil innan du behöver köpa en helt ny. 

ANNONS

Lyckligtvis är det inte något som man behöver oroa sig för då alla bilar redan är sålda sedan länge.

Läs även: Mercedes-AMG One är här
Läs även: 
Video: Nürburgring från luften 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS