Dagens PS

Maserati slutar med V8-motorer

Maserati Ghibli med V8
Maserati Ghibli 334 Ultima är den snabbaste produktionssedanen i världen. (Foto: Maserati)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 13 juli 2023Publicerad: 13 juli 2023

Det anrika italienska lyxbilsmärket Maserati har tillverkat bilar med V8-motorer i över 60 år, men nu går eran mot sitt slut. Märket markerar slutet med två specialmodeller.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att stora, karismatiska motorer med många cylindrar fasas ut är en trend som syns på många håll i bilindustrin, och som till stor del drivs av ett allt starkare miljötänk. 

Vi har exempelvis nyligen påtalat hur Jaguar inom kort kommer att pensionera sin klassiska V8 för att istället bygga enbart elbilar.

Nu lanserar även Maserati sina två sista V8-bestyckade modeller.

Har tillverkat V8-bilar sen 1959

Detta är signifikant eftersom det klassiska italienska märket har byggt över 100 000 bilar med V8 under ett tidsspann på över 60 år.

Märkets första V8-bil lanserades redan 1959 i form av lyxcoupén 5000 GT.

Interiör Ghibli
Interiören på Maserati Ghibli 334 Ultima. (Foto: Maserati)

De senaste åren har man använt sig av en dubbelturbo-bestyckad V8 som kommer från Ferrari, där den används i modeller som Roma och F8 Tributo.

ANNONS

Anledningen till att man nu slutar använda V8:an hos Maserati är att de två märkena kommer att upphöra sitt samarbete vid årsskiftet.

Två avskedsmodeller

För att markera slutet på V8-eran för Maserati lanserar märket nu de två specialmodellerna Ghibli 334 Ultima och Levante V8 Ultima.

Modellerna är baserade på Trofeo-versionerna av respektive modell, och använder sig av samma 3,8-litersversion av Ferrari-motorn.

Effekten ligger precis som i Trofeo-versionerna på 572 hästkrafter, och produktionen är begränsad till 103 exemplar av vardera modell.

Sportsedanen Ghibli 334 Ultima

Maserati Ghibli 334 Ultima har lättats och optimerats jämfört med vanliga Ghibli Trofeo, med målet att den ska bli världens snabbaste produktionssedan.

Toppfarten ligger nämligen, som namnet antyder, på 334 km/h vilket är 1 km/h snabbare än den tidigare snabbaste sedanen Bentley Flying Spur Speed.

ANNONS
Maserati Levante V8 Ultima
Levante V8 Ultima känns igen genom emblem på framskärmarna. (Foto: Maserati)

0-100-sprinten avverkas på 3,9 sekunder. Detta kan jämföras med att Ghibli Trofeo gjorde 0-100 på 4,1 sekunder och hade en toppfart på 326 km/h.

Modellen känns dels igen genom 334-emblem på framskärmarna, men också genom en ny blå kulör kallad Scià di Persia och rubinröda accenter.

Bilen får också 21-tumsfälgar, kolfiberdetaljer och en tvåtonsfärgad interiör. 

Suven Levante V8 Ultima

Maserati Levante V8 Ultima har inte fått lika många uppdateringar jämfört med sitt Trofeo-syskon. 

Man har inte angett några nya prestandasiffror för modellen, så man kan anta att de är samma som för Levante Trofeo, vilket betyder att 0-100-sprinten avverkas på 4,1 sekunder och att toppfarten ligger på 301 km/h.

Interiör Levante
Interiören på Maserati Levante V8 Ultima. (Foto: Maserati)
ANNONS

Exteriört finner vi V8 Ultima emblem på framskärmarna, och bilen går att beställa med antingen den svarta lacken Nero Assoluto, eller den blå nyansen Blu Royale.

Utöver det känns modellen igen genom särskilda 22-tumsfälgar, ett gäng kolfiberdetaljer och en interiör som följer samma färgtema som i Ghibli 334 Ultima.

Debuterar på Goodwood

Nya Maserati Ghibli 334 Ultima och Levante V8 Ultima kommer att göra debut på Goodwood Festival of Speed i helgen. 

I Maserati-montern på Goodwood kommer man bland annat också visa upp den eldrivna suven Grecale Folgore, samt den nya GT-bilen GranTurismo i versionerna Trofeo, med V6:a, och Folgore, som är eldriven.

Maserati planerar att erbjuda modeller med märkets dubbelturbo-V6:a fram till 2030, då hela modellprogrammet ska gå över till eldrift.

Läs även: Elektrisk Maserati provkörd: Framtiden är säkrad

Läs även: Nya Maserati GranTurismo – bristfällig men älskvärd

ANNONS

Läs även: Podcast: “Klassiska Jaguar-V8:ans svanesång”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS