Maserati Ghibli Hybrid är det italienska lyxmärkets första elektrifierade bil. Hybriden är en ”mildhybrid”, med en 2,0-liters bensinmotor med fyra cylindrar som får draghjälp av en remdriven elmotor på 48 volt.

Maserati har lovat att ge sig in på marknaden med elektrifierade bilar, och att alla Maserati på sikt ska bli elektrifierade. Maserati Ghibli Hybrid är det första steget på den resan. Företaget kallar den själva för ”länken mellan det förflutna och framtiden”, och säger att den är ”snabbare än diesel, grönare än bensin”.

Maserati Ghibli Hybrid
Maserati Ghibli Hybrid. (Foto: Maserati)
Maserati Ghibli Hybrid
(Foto: Maserati)

 

Men det är ingen elbil, eller ens en laddhybrid. Maserati Ghibli Hybrid är en ”mildhybrid”, där bensinmotorn fortfarande gör det stora jobbet, men assisteras av en elmotor som laddas upp när man bromsar och sedan omvandlas till extra kraft i en elektrisk kompressor som Maserati kallar för sin e-Booster. Elmotorn fungerar också som startmotor.

”Maserati är trogen sitt DNA och har valt en hybridlösning som framför allt syftar till att förbättra prestandan, samtidigt som bränslet sparas”, skriver företaget om bilen.

Anledningen till att man avstår att göra en laddhybrid sägs vara att vikten hade blivit för hög, och lastutrymmet för litet. I stället sänks vikten till 1 950 kilo, och lastutrymmet ligger kvar på 500 liter.

Bensinmotorn är en fyrcylindrig turbo, ett byte från den tidigare Ferrari-V6 med dubbelturbo.

Maserati Ghibli Hybrid
(Foto: Maserati)
Maserati Ghibli Hybrid.
(Foto: Maserati)

Prestandan hålls dock kvar på likvärdig nivå med hjälp av elmotorn: Ghibli Hybrid mäter 330 hästkrafter och 450 newtonmeter. Toppfarten är på 225 kilometer i timmen och 0-100 görs på 5,7 sekunder. Bränsleförbrukningen ska ligga på mellan 0,85 och 0,96 liter per mil, beroende på utrustningsnivå. CO2-utsläppen ligger mellan 192-216 gram per kilometer.

ANNONS
ANNONS
Maserati Ghibli Hybrid.
(Foto: Maserati)
Maserati Ghibli Hybrid.
(Foto: Maserati)

En viktig faktor för det italienska sportbilsmärket är ljudet:

”Alla ombord på en Maserati hybrid måste fortfarande höra det omisskännliga ljudet av en Maserati-motor”, skriver man.

Modellen kommer också med helt ny teknologi inuti bilen. Den är utrustad med ett nytt multimediasystem från Android, och bilen är konstant uppkopplad genom det nya Maserati Connect-systemet.

Maseratis första helt eldrivna modeller, GranTurismo och GranCabrio, ska enligt företaget presenteras senare i år.

Läs mer: Stjärnans miljonregn – Maserati till alla anställda – Dagens PS