Dagens PS

Marsien får Marc Philipp Gemballa att gå i pappas fotspår

Marsien
Marsien är i grunden en ombyggd Porsche. (Foto: Marc Gemballa)
Tomas Hedlund
Tomas Hedlund
Uppdaterad: 17 juli 2021Publicerad: 16 juli 2021

Marsien är den första bilen från Marc Philipp Gemballa, som specialiserat sig på att bygga om Porschebilar. Han går i sin pappas fotspår, Uwe Gemballa – även kallad Porschekungen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu kan han presentera sin Marisien som bygger på en Porsche 911, men är omdesignad och trimmad till tänderna. Det har tagit Marc Philipp Gemballa två år att ta fram det första exemplaret av sin drömbil. Son till Porsche-trimmarikonen Uwe Gambella, kan tyckas att han har mycket att leva upp till. Men likheterna med fadern stannar vid efternamnet och intresset att bygga om Porschebilar, samt att huvudkontoret ligger i samma stad som pappans, Leonberg i närheten av Stuttgart.

Porsche 911 Turbo S

Som bas till Marsien har Gambella den yngre valt Porsche 911 Turbo S och för två år sedan startade han projektet ”Sandbox”.  Han har inspirerats av Den tyska biltillverkarens superbil 959 från 1985 med fyrhjulsdrift och turbomotor. För att visa på tillförlitligheten och att hastigheten skulle vara hög, togs en rallyversion fram av modellen. Som sedan deltog i uthållighetsrallyt Paris-Dakar. (Foto: Marc Gemballa)

Den ombyggda Porschen har fyrhjulsdrift och en PDK-växellåda som behålls från originalet. Fjädringen har Gambella hämtat från KW och motorn är från RUF och kommer i två versioner, den ena med 750 hästkrafter och den andra lite kraftfullare med 830 hästkrafter. Tillsammans med den tyska tekniska tjänsten Fakt, genomförs nödvändiga homologeringsförberedelser, inklusive krocktester. Allt för att kunna registrera bilmodellen i Europa, USA och Mellanöstern.

Designer från Porsche

Marsien

Gambella har anlitat Porschedesignern Alan Derosier, som blev känd för att ha ritat en modern konceptbil av Porsche 908. Samtliga karossdelar är byggda av ett tyskt företag och är helt tillverkade i kolfiber. Gerg Lighthouse har tagit fram LED-ljusen till bakljusremsan. Vid KLK Motorsport användes intensiva CFD-analyser (Computational Fluid Dynamics) för att ta fram den bästa aerodynamiken. (Foto: Marc Gemballa)

Kunden väljer själv vilken färg den färg den vill ha på bilen och det finns inga fantasier som kan stoppa den. Bilen som presenterades bara häromdagen är lackad i tre lager pärlvit färg, som innehåller speciella metallflingor i lacken. Till sist läggs en keramisk lager ovan på bilens färg.

Namnet

ANNONS

Namnet Marsien kom till under provkörningar i Al Faya-öknen i Sharjah i Förenade Arabemiraten. Den röda sanden tillsammans med bergsbakgrunden och stenar av alla dess slag gavs intrycket att de befann sig i en helt annan värld, på Mars. (Foto: Marc Gemballa)

Gambellas verk kommer enbart att säljas i 40 exemplar, de tio så kallade Launch Edition är slutsåld redan. Totalt är mer än hälften av bilarna sålda långt innan den officiella premiären.

Förutom en lämplig bil som bas krävs närmare 500 000 euro, drygt 5,1 miljoner kronor, innan bilen kan vara din.

Läs mer: Minns du Opel Manta? Nu kommer klassikern tillbaka

Fotnot: Uwe Gambella mördades 2010 i Sydafrika.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS