Dagens PS

Lyxig familjetransport – nya Mercedes V-Klass

Mercedes V-Klass
Mercedes uppdaterar sina familjebussar och skåpbilar. (Foto: Mercedes-Benz)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 30 juli 2023Publicerad: 30 juli 2023

V-Klass är Mercedes minibuss som har kommit i ny tappning. Med det har även transportbilen Vito uppdaterats – som både förbränningsbil och elbil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tyska Mercedes gjorde en storsatsning på elektrifiering 2016 och lanserade i samband med det EQ-bilarna.

En av modellerna var EQV som är en helt eldriven version av V-Klass.

El-transportbilen eVito säljer bäst

Nu uppdaterar Mercedes hela modellserien av V-Klass och Vito.

Mercedes V-Klass
Nya familjebussen V-Klass har fått ett ansiktslyft. (Foto: Mercedes-Benz)

Mercedes har som mål att minst hälften av transportbilarna som säljs ska vara elektriska år 2030. 

Märket har redan en elektrisk motsvarighet till alla förbränningsdrivna skåpbilar i modellutbudet och det har sålts över 40 000 elektriska transportbilar med eVito som bästsäljare.

ANNONS

Senaste nytt

Snart ny elektrisk plattform

ANNONS

År 2026 kommer en helt ny serie elektriska transportbilar och minibussar. Plattformen ska heta Van Electric Architecture.

Innan det är det dock dags för en uppdatering av en rad modeller. Dessa inkluderar V-Klass, V-Klass Marco Polo, Vito, eVito och EQV.

Mercedes Vito
Transportbilen Vito har moderniserats. På bilden är helt elektriska eVito. (Foto: Mercedes-Benz)

Uppfräschningen innefattar en modernare design både utvändigt och invändigt, och mer ny teknik.

Stjärna som stoltserar på huven

Modellerna får en ny, större grill och omarbetad stötfångare. Även framljusen har fått en ny design och liknar nu Mercedes övriga EQ-modeller.

Väljer man högsta utrustningsnivån, Exclusive, får V-Klass en stjärna i fronten som för första gången någonsin står upp på huven. Mercedes vill nämligen att V-Klass ska leverera en ”femstjärnig reseupplevelse”.

Baken är sig lik med omarbetad stötfångare och ljus som har en aningen mörkare ton än tidigare.

ANNONS
Mercedes V-Klass
V-Klass bakdel är sig lik med små förändringar. (Foto: Mercedes-Benz)

V-Klass blir mer digital och får större skärm

Insidan har fått en ny look och blivit mer digital. V-Klass och EQV har fått två 12 tum stora displayer för instrumentpanelen och infotainmentskärmen.

Mercedes EQV
På insidan har det största lyftet skett. Nya V-Klass och EQV är klart modernare än tidigare. (Foto: Mercedes-Benz)

Vito får även den två displayer i aningen mindre format. En infotainmentskärm som är 10 tum och en förardisplay som är 5,5 tum.

V-Klass får en rad nya funktioner som trådlös laddning av mobiltelefonen, keyless, uppvärmd ratt och stämningsbelysning i kupén.

Nuvarande generation MBUX, som är Mercedes mjukvara för infotainmentsystemet, kommer för första gången till transportbilen Vito.

Mercedes Vito är inte lika lyxig som V-Klass, men den har fått större skärm och fler funktioner. (Foto: Mercedes-Benz)
ANNONS

Camping i lyx i V-Klass Marco Polo

Steget upp i lyx omfattar även campingbilen V-Klass Marco Polo som har ett uppfällbart taktält likt Volkswagen California.

Mercedes vill att man ska gå från ”camping till glamping” där det senare ordet är från engelskans glamorous camping som innebär att man kommer närmare naturen på ett lyxigare sätt.

I den lilla husbilen kan fyra personer sova och bilen är utrustad med garderober, köksredskap och diverse fritidsutrustning.

Mercedes V-Klass
Nya V-Klass Marco Polo är en fullutrustad liten campingbil. (Foto: Mercedes-Benz)

Den får dessutom luftfjädring som gör att bilen kan självutjämnas så att golvet blir rakt.

Sista uppdatering för transportbilar

Uppdateringen är den sista innan märket satsar helt på elektriska transportbilar och minivans.

ANNONS

Mercedes har inte släppt någon information om drivlinor eller priser. 

Utgående generation EQV har en räckvidd på 363 kilometer enligt WLTP och utgående eVito klarar 260 kilometer på en laddning enligt WLTP.

Läs även: Nya Mercedes E-klass provkörd: Kungen av komfort

Läs även: Mercedes-AMG G 63 testad: Omöjlig att inte älska

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS