Europeiska unionens utsläppsmål har pekat på en dyster framtid för biltillverkare som Ferrari, där levebrödet består av superbilar vars prestanda premieras framför utsläppskrav. Nu har emellertid ett undantag införts.

ANNONS

EU har beslutat att lågvolymstillverkare à la Ferrari, Lamborghini och McLaren inte ska behöva förhålla sig till de utsläppskrav som ställs på övriga branschen.

Lamborghini ingår emellertid i Volkswagen-gruppen, vilket egentligen bara innebär lättnaeer för en av industrins största spelare. Rimligt!

Det nya regelverket innebär att fordonstillverkare med en volym på färre än 10 000 bilar per år inte behöver förhålla sig till de koldioxidmål som satts för 2030.

Tidigare rörde det sig endast om 1000 bilar.

Undantaget gäller inte bara superbilar

Utöver de 10 000 bilarna från tillverkare som satsar stenhårt på stora motorer, innebär även de nya reglerna att 22 000 transportbilar får tillverkas utan att det inkräktar på utsläppskraven.

ANNONS
ANNONS

Transportbilsbranschen har varit ganska sega på bollen när det gäller elektrifiering men det är fortfarande mycket som måste ske innan alla dieselburkar kan gå på el.

Ford e-Transit i Barcelona
Vissa bilmärken är bättre på att elektrifiera sina transportbilar än andra. Ford e-Transit är ett exempel på en elektrisk skåpbil. (Foto: Ford)

Lobbyist javisst

Det är tack vare – eller på grund av beroende på hur man ställer sig till nyheterna – lobbyverksamhet som vissa tillverkare har undantagits 2030-års utsläppsdirektiv.

Det är på sätt och viss rimligt då bilar som tillverkas i sådan låg volym – som dessutom sällan går som bruksbilar – inte inkräktar nämnvärt på miljön.

Det är å andra sidan bestämt orimligt att skåpbilar också slipper undan kraven.

De är bland de fordon som släpper ut mest och körs mest på marknaden.

EU-direktiv används ofta som ett politiskt styrmedel för att inverka på utvecklingen, något som i detta fall bidrar till en negativ utveckling av transportbilvärldens elektrifiering.

ANNONS
ANNONS

Framtiden förblir elektrisk

Trots dessa undantag finns det inte ett enda mainstream-märke som inte på något sätt tar sig an elektrifieringens frammarsch.

Ferrari har redan en laddhybrid, Lamborghini ska introducera en elektrisk GT-bil innan decenniets slut och McLaren har redan kört igång med hybridisering. 

Läs vår recension av Ferrari Roma här.

Läs vår recension av Ford e-Transit här.