Nu slår elbilstillverkaren Lucids vd Peter Rawlinson tillbaka mot Teslas Elon Musk.
Musk hävdade på Twitter att Rawlinson aldrig skulle ha varit chefsingenjör för Tesla Model S.
– Mina visitkort visar det, det är historierevisionism, säger Peter Rawlinson i en ny intervju med HBO Axios.

ANNONS

Nya elbilstillverkaren Lucid startade nyligen sina leveranser av sin första bilmodell Lucid Air. Bilen slår Tesla på flera punkter och har den längsta officiella räckvidden hittills av alla serieproducerade elbilar, 83,7 mil.

Jobbade på Tesla till 2012

Lucids vd Peter Rawlinson har en bakgrund som chefsingenjör på Tesla där han arbetade fram till 2012. Enligt egen utsago var han ansvarig för utvecklingen av Tesla Model S, som lanserades 2012. Model S anses allmänt vara den första moderna elbilen som revolutionerade bilmarknaden.

Lucid Air blir en allvarlig konkurrent till Tesla. Nya Air kom rekordlånga 83,7 mil i EPA-testet. Foto: Lucid

–  Jag tog det från noll med ungefär sex ingenjörer till bilen som du känner och älskar idag, säger Peter Rawlinson till HBO Axios.

Musk: Aldrig chefsingenjör

En som inte alls håller med om den beskrivningen av verkligheten är Teslas vd Elon Musk. I ett Twitter-inlägg har han hävdat att Peter Rawlinsons roll var mycket mindre.

– Rawlinson designade inte Model S. Prototypen gjordes innan han kom och han lämnade oss i sticket precis när det blev tufft, vilket inte var coolt. Han gjorde vissa bidrag till kaross/chassiteknik, men inte till drivlina, batteri, elektronik eller mjukvara, skrev Elon Musk på Twitter ifjol när Lucid visade upp sin första modell.

”Historierevisionism”

Nu slår Peter Rawlinson tillbaka mot Musk i en ny intervju med HBO Axios. Han anklagar Elon Musk för historierevisionism.

– Jag kan ge dig mitt gamla visitkort, det säger chefsingenjör, även listningarna hos finansinspektionen visar det. Jag tycker det är historierevisionism, säger Peter Rawlinson.

ANNONS
ANNONS

Vill ha billigare bilar

I samma intervju berättade Rawlinson att han vill gå från lyxbilar till överkomliga bilar. Lucids första modell kostar 169 000 dollar, men på sikt ska Lucid erbjuda bilar för 25 000 dollar.

–  Effektivitet är nyckeln och vår teknik kommer att minska storleken på batteripaketen i bilen. Och neddragning av batteripaketen kommer att minska kostnaderna. Det är så vi får en bil för 25 000 dollar. Och jag tror att det kan vara fallet om tre till fyra år, säger han.

Det är dock inte säkert att det är Lucid som ska tillverka folkelbilen. Företaget planerar att sälja sin teknik på licens till andra bilmärken.