Dagens PS

Livsfarlig okunskap: Därför kan dina "bra" däck vara en fara

Dina däck kanske kan se fina ut men det finns andra saker att ha koll på också. (Foto: Canva)
Dina däck kanske kan se fina ut men det finns andra saker att ha koll på också. (Foto: Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 maj 2025Publicerad: 19 maj 2025

Tiden kanske runnit ut för dina däck. Även om de ser okej ut kan åldern vara en säkerhetsrisk. Kolla koden som avslöjar sanningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Visste du att dina däck kan ha ett “bäst före”-datum som passerar långt innan de ser slitna ut? Många bilister kör runt med potentiella säkerhetsrisker utan att ens ana det.

Lär dig hur du tyder den hemliga märkningen på däcken som avslöjar deras verkliga ålder – och upptäck de alarmerande tecknen som tvingar dig att agera omedelbart.

Ignorera detta och du kan utsätta dig själv och andra för onödiga faror på vägarna.

Livsfarliga däcket gör comeback – undvik till varje pris

Årets däcktest från Råd & Rön avslöjar en skrämmande sanning, ett däck är direkt livsfarligt med usla bromsegenskaper. Samtidigt finns det flera

Tiden tickar även för dina däck

Precis som matvaror och mediciner har även dina bildäck en begränsad livslängd som inte bara beror på hur många mil du har kört. Även om mönsterdjupet ser bra ut kan gummi-blandningen i däcken gradvis försämras över tid, skriver Michelin. Detta kan leda till sämre väggrepp, ökad risk för vattenplaning, längre bromssträcka och till och med högre bränsleförbrukning. Det är en tyst säkerhetsrisk som lurar under din bil.

Enligt internationell praxis rekommenderas det att däck som används inte bör vara äldre än sex år. Den totala livslängden från tillverkningsdatumet bör inte överstiga tio år. Även om ett däck legat oanvänt i en butikshylla kan det bara behålla sina optimala egenskaper i upp till fem år, skriver däck365.

Därför bör du som konsument vara uppmärksam även när du köper nya däck. Ofta informeras man om däcket är mer än tre år gammalt vid köpet.

Däckbytet: Många missar viktiga regler

Regelkrångel, slarv och nya krav sätter press på svenska bilister. Inför däckbytet är frågan: har du koll på vad som egentligen gäller? Trots att datumet

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Så avslöjar du däckens hemliga ålder

Oroa dig inte, det finns ett enkelt sätt att ta reda på hur gamla dina däck verkligen är. Leta efter den så kallade DOT-märkningen på däckets sida. “DOT” står för Department of Transportation och är en obligatorisk märkning som garanterar att däcket uppfyller vissa kvalitets- och säkerhetskrav.

Här är DOT-märkningen som är viktig att hålla koll på. (Foto: Michelin)
Här är DOT-märkningen som är viktig att hålla koll på. (Foto: Michelin)

I slutet av DOT-koden hittar du fyra siffror inuti en oval. De två första siffrorna anger tillverkningsveckan och de två sista siffrorna anger tillverkningsåret. Om det till exempel står “1322” betyder det att däcket tillverkades under vecka 13 år 2022. Om du hittar en äldre DOT-märkning med tre siffror och en pil, betyder det att däcket är tillverkat före år 2000 och bör omedelbart bytas ut.

Ibland kan DOT-koden sitta på däckets insida, så du kan behöva krypa under bilen med en ficklampa eller till och med ta av hjulet för att se den ordentligt. Det är inte ovanligt att däcken på samma bil har något olika tillverkningsdatum på grund av variationer i produktion och leverans, men de bör inte skilja sig åt med flera år.

Skandal: Europeiska däck eldas upp – sprider gift

Miljontals däck från Storbritannien skickas till Indien – men återvinningen visar sig vara en dödlig bluff. Läs om den smutsiga sanningen. En granskning

När är det dags att agera – de sju varningssignalerna

Även om DOT-märkningen ger dig en indikation på däckets ålder, finns det andra tecken du bör vara uppmärksam på, enligt Berners:

  1. Otillräckligt mönsterdjup: Under 3 mm för vinterdäck och 1,6 mm för sommardäck är under gränsen.
  2. Ojämnt slitage: Om däcken är mer slitna på vissa ställen än andra.
  3. Sprickor och skador: Synliga sprickor i gummit, utbuktningar eller andra skador är allvarliga tecken.
  4. Nerslitna dubbar: På vinterdäck med dubbar ska en stor del av dubbarna inte vara nerslitna.
  5. Över tio år gamla däck: Enligt DOT-märkningen bör de bytas även om mönsterdjupet är okej.
  6. Sex års användning: Även om däcken ser bra ut kan gummiblandningen ha hårdnat.
  7. Kört över 4500 mil: Detta är en generell riktlinje för däck av bra kvalitet.
ANNONS

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Så förlänger du livslängden på dina däck (men inte i oändlighet)

Du kan påverka hur länge dina däck håller genom att ta hand om dem ordentligt:

  • Rengör däcken: Tvätta dem innan du förvarar dem mellan säsongerna.
  • Förvara rätt: Mörkt och i rumstemperatur är idealiskt. Använd gärna däckhotell om du inte har plats hemma.
  • Korrekt lufttryck och balansering: Förhindrar ojämnt slitage.
  • Varsam förvaring: Stapla däcken jämnt så att de inte deformeras.
  • Eco-driving: Jämn hastighet och motorbromsning minskar slitaget.
  • Välj kvalitet: Däck från premiumsegmentet har ofta en bättre gummiblandning som håller längre.

Att köpa nya däck är en investering i din säkerhet. Var uppmärksam på däckens ålder och skick – det kan vara skillnaden mellan liv och död på vägarna. Kontakta en seriös däckverkstad om du är osäker på dina däck. De kan hjälpa dig att kontrollera dem och hitta rätt ersättningsdäck för din bil.

Experten: Tre vanligaste misstagen i trafiken

Ny statistik avslöjar en skrämmande ökning av olyckor i trafiken under de soliga månaderna. Men det finns knep för att skydda dig. Trots sol och behagligt

Läs också:

Gick ner i vikt med Ozempic – men tusentals går upp igen efteråt. News 55

Allt färre småsparare följer klassiska rådet på börsen. E55

ANNONS

Commerzbank gör oväntad succé efter hotet. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS