Visst är det svårt att tro – men ikoniska superbilen Lamborghini Diablo har blivit veteranbil.
När Diablo lanserades 1990 var den världens snabbaste bil med en toppfart på 325 km/h – utan vare sig ABS eller servostyrning.
I Sverige finns 30 exemplar av ”djävulsbilen”.

Lamborghini firar nu 30-årsjubileum för Diablo, en av de mest ikoniska modellerna i supersportbilarnas historia. Sagan om Diablo började redan 1985. Bilen fick kodnamnet Project 132, och skulle ersätta Countach som toppmodell.

De tidiga modellerna hade popuplyktor. Senare kom integrerade lampor. Foto: Lamborghini

När Lamborghini Diablo lanserades 1990 var modellen den snabbaste produktionsbilen i världen med en toppfart på 325 km/h. Bakom de sensationella prestandasiffrorna låg Lamborghinis klassiska V12-motor, nu med 5,7 liters cylindervolym, fyra överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder, utrustad med flerpunkts elektronisk insprutning. Den mittmonterade tolvan ger 485 hk och 580 Nm vridmoment och erbjuder en svåröverträffad motorsång.

Gandini blev rasande

På sidan av en Diablo finns en skylt ””Disegno Marcello Gandini”. Men här har Lamborghini inte berättat hela sanningen. För Gandinis egentliga design såg egentligen ut som superbilen Cizeta V16T. När Chrysler köpte Lamborghini slätade Tom Gale ut Gandinis originaldesign och gav bilen dess slutliga form, något som ska ha gjort desgingurun Gandini rasande. Hämnden blev att rita Cizeta V16T.

Lamborghini Diablo är vacker som en tavla. Foto: Lamborghini   

När sedan Audi köpte Lamborghini gjordes modellen om igen och Luc Donckerwolke gav bilen en facelift med modernare former och inbyggda strålkastare ersatte popuplyktorna.

Diablo har en lyxig framtoning med läderinredning, luftkonditionering, elektriska fönster och elektriskt justerbara säten. Men Diablo var en väldigt renhårig bil med bakhjulsdrift och utan ABS. Bilen saknade servostyrning ända fram till 1993.

V12:an fick 523 hk

1993 lanserade Lamborghini Diablo VT, den första Lamborghinin med fyrhjulsdrift, vilket också medförde en serie mekaniska förbättringar och förändringar som också snart även kom på den bakhjulsdrivna versionen. Samma år presenterades den speciella SE30-serien för att fira att Lamborghini funnits i 30 år, med en kraftökning till 523 hk.

När Audi köpte Lamborghini moderniserades formerna. Foto: Lamborghini

Diablo SV debuterade vid bilutställningen i Genève 1995, endast tillgänglig med bakhjulsdrift och med en effekt på 510 hk och med justerbar bakvinge. I december skom Diablo VT Roadster Lamborghinis 12-cylindriga cabriolet.

Den sista modellvarianten visades 1999 efter att Audi köpt Lamborghini.  Diablo SV  var redesignad av Luc Donckerwolke, Lamborghinis första egna designer. Sedan kom Diablo VT och VT Roadster: V12:an hade nu 529 hk och ett vridmoment på 605 Nm, utrustad med det variabla ventillyftsystemet och för första gången på en Lamborghini kompletterades bromsarna med ABS.

ANNONS
ANNONS

30 bilar i Sverige

Totalt tillverkades 2903 exemplar av Diablo. Modellen lades ner 2001, då den efterträddes av Lamborghini Murciélago.

I Sverige finns 30 exemplar av superbilen. En av fansen är den hängivne bilsamlaren Aje Philipson som äger en knallröd Lamborghini Diablo cab.

V12:an på 6.0 liter sitter direkt bakom sätena. Foto: Lamborghini

Antal tillverkade exemplar av olika varianter

Diablo: 1990-1998, 873
Diablo VT: 1993-1998, 529
Diablo SE: 1993-1994, 157
Diablo SV: 1995-1999, 346
Diablo VT Roadster: 1995-1998, 468
Diablo SVR: 1996, 34
Diablo GTR: 1999-2000, 32
Diablo 6.0: 2000-2001, 337
Diablo 6.0 SE: 2001, 44
Diablo GT: 1999-2000, 83

Tändföljden till de 12 cylindrarna står skriven i relief på motorkåpan. Foto: Lamborghini
Det här är den sida de flesta bilister har sett av Diablo. 1990 var bilen snabbast i världen med 325 km/h. Foto: Lamborghini