Laddhybrider har i mångt och mycket setts som det bästa av två världar. De erbjuder flexibilitet i det att man kan köra på el när man uträttar vardagens ärenden och bensin eller diesel när det vankas långkörning. Här följer en lista med de laddhybrider som har längst elektrisk räckvidd enligt WLTP.

ANNONS

1. Polestar 1

Elektrisk räckvidd: 124 k
Batteristorlek: 34 kWh
Prestanda: 600 hk / 1000 Nm
Pris: från 1 700 000 SEK

Ettan på den här listan har passande nog beteckningen ”1”. Det är Polestars första modell och som kommer att förbli den enda Polestar-bilen med en fossilmotor.

Vi har provkört den både i Italien och på hemmaplan och har svårt att komma på en bättre bil att pendla i, eller för den delen köra ruskigt långt i.

2. Mercedes-Benz C 300e

Elektrisk räckvidd: 115 km
Batteristorlek: 25 kWh
Prestanda: 313 hk / 550 Nm
Pris: från 572 400 SEK

Nya Mercedes-Benz C 300e är tjänstebilsnissarnas våta dröm. Med en elektrisk räckvidd på imponerande 115 km, rikligt med prestanda och ett lågt förmånsvärde lär den sälja som solskyddsfaktor i Spanien.

Om man insisterar på att ratta kombivarianten av C 300e mister man tre kilometer räckvidd, knappast en avgörande siffra.

Foto: Mercedes-Benz

3. Range Rover P440e/P510e PHEV

Elektrisk räckvidd: 113 km
Batteristorlek: 38,2 kWh
Prestanda
P440e: 440 hk / 620 Nm
P510e: 510 hk / 700 Nm
Pris
P440e: 1 820 900 SEK
P510e: från 1 924 900 SEK

ANNONS
ANNONS

Vi har tidigare testat nya Range Rover och imponerades enormt av dess otroliga lyx. Prislappen har satts därefter och den billigaste varianten börjar på en bit över 1,7 miljoner SEK.

Vill man ha en laddhybrid får man plussa på ytterligare en hunka eller två beroende på version.

Med det sagt får den ett enormt batteri – i paritet med en Nissan Leaf – och oavsett vilken variant man väljer kommer man över 10 mil på bara el.

Batteriet i Range Rover PHEV är lika stort som i en Nissan Leaf. (Foto: Jaguar Land Rover)

4. Mercedes-Benz GLE 350 e

Elektrisk räckvidd: 97 km
Batteristorlek: 31,2 kWh
Prestanda: 333 hk / 770 Nm
Pris: från 834 000 SEK

Mercedes-Benz GLE 350e har även den ett stort batteri – inte mycket mindre än det man finner i en Mazda MX-30.

Resultatet är en elektrisk räckvidd på 97 kilometer. GLE 350 går även att få i så kallat de-utförande, det vill säga en diesel-laddhybrid.

Då är räckvidden på el bara 96 kilometer men man kommer desto längre med hjälp av dieseln.

GLE 400 i USA
Mercedes-Benz GLE räds inte för terrängen. (Foto: Marcus Berggren)

5. BMW X5 45e

Elektrisk räckvidd: 88 km
Batteristorlek: 22,3 kWh
Prestanda: 394 hk / 600 Nm
Pris: från 857 8000 SEK

ANNONS
ANNONS

Ännu en suv på denna lista är BMW X5 45e som trots ett litet batteri kommer hela 88 kilometer på en laddning.

Vi har tidigare provkört den och konstaterade att den tveklöst är en av de bästa laddhybrid-suvarna på marknaden just nu. Under huven finner man både en klassisk rak sexa à la BMW och en elmotor.

BMW X5 45e på ett fält
Trots ett litet batteri kommer BMW X5 45e väldigt långt på el. (Foto: Tobias Jonasson)

Hur långt måste man komma?

Frågan är hur långt man rimligtvis måste kunna köra med en laddhybrid, vad är rimligt?

När det gäller bilarna på den här listan kan det säkerligen gå flera månader mellan gångerna man nyttjar förbränningsmotorn, på gott och ont.

Laddhybrider erbjuder emellertid en härlig balansgång och hur man än vänder och vrider på det är det fortfarande trevligare och smidigare att köra långt i en fossilbil snarare än en elbil.