Dagens PS

Ladda din elbil medan du kör

I framtiden kan det bli möjligt att ladda elbil medan du kör
Nissan Leaf kommer få sällskap av en rad modeller framöver sedan bolaget satsar elektriskt. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 20 maj 2021Publicerad: 20 maj 2021

Forskare vid Cornell University tror att du i framtiden kommer kunna ladda din elbil i farten med hjälp av högfrekvente elektriska fält.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att ström kan överföras med hjälp av elektriska fält är inte nytt, det har man känt till länge. Tekniken kallas elektromagnetisk induktion och används i allt från spisar till trådlösa mobilladdare.

Nu utforskar flera företag möjligheten att kunna ladda elbilar med induktion medan de står parkerade. Men att kunna ladda bilen under färd vore ännu bättre och det kan bli möjligt.

Särskilda laddningsfiler

Khurram Afridi är docent vid Cornell University i USA och han tror att elbilar i framtiden kommer kunna laddas under färd. Han tänker sig att det ska finnas särskilda laddningsfiler där den som behöver ladda batteriet kan köra in.

Tekniken ska kunna identifiera de bilar som kör i laddningsfilen så att ägarna får räkningen för laddningen hemskickad.

Kräver elektriska fält

Det här skulle dock inte kunna fungera med magnetisk induktion, Khurram Afridi säger till Business Insider att magnetfält behöver dyr och otymplig hårdvara som använder mer energi än den framställer.

Av den anledningen har han experimenterat med elektriska fält, enligt honom har det tidigare förbisetts eftersom det kräver högre frekvenser och är mer komplicerat.

ANNONS

Magnetiska fält uppstår när laddningar rör sig, exempelvis när ström går genom en kabel. Elektriska fält uppstår mellan olika föremål som har olika elektrisk laddning. Det är elektriska fält som gör att håret står rätt upp när det är laddat med statisk elektricitet.

Har gjort framsteg

Business Insider skriver att Khurram Afridi och hans medarbetare redan har gjort framsteg med tekniken och att de har lyckats ladda elbilar med en markfrigång på upp till 18 cm.

Bilarna har också tagit emot full laddeffekt trots att de inte varit helt i linje med vägens laddplattor, något som vanligtvis medför ett problem vid trådlös laddning.

Mer forskning behövs

Trots de lyckade försöken är tekniken dock långt ifrån färdig. Omkopplare som kan hantera de höga frekvenser som krävs för effektiv laddning behöver utvecklas, liksom komponenter som kan hantera de höga strömstyrkor som krävs.

Med nuvarande teknik tar det 4–5 timmar att ladda en mindre elbil som Nissan Leaf och större elbillar, som Tesla, skulle ta ännu längre tid. Det skulle också behövas extremt stora investeringar i infrastruktur för att bygga in laddarna i vägnätet.

Läs mer: Elbilar kan vara dyrare än bensin på långresa

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS