Nya Porsche 911 GT3 RS ska visas upp först på onsdag, den 17:e augusti. Bilder på fartvidundret har emellertid redan läckt ut. Se dem nedan!

ANNONS

I går dök det upp bilder på sociala medier, föreställande rennsport-varianten av Porsches redan mycket bankära 911 GT3.

Tack vare den vita färgen kan man tydligt se alla nya lufthål, och vi kan därmed bekräfta att mycket energi har lagts på aerodynamik när man har tagit fram denna nya banleksak.

Vad är 911 GT3 RS nu igen?

För den som inte har memorerat Porsches alla modeller, och sjuttioelva varianter av dessa, följer här en kort summering av vad 911 GT3 RS är för bil.

GT betyder att bilen lämpar sig för bankörning. När bokstäverna åtföljs av siffran 3 i stället för 2 betyder det att motorn saknar överladdning och att lätt vikt och kurvtagningsförmåga är det som prioriteras. RS betyder att allt som hittills nämnts har skruvats upp lite extra.

Här kan man läsa en mer utförlig beskrivning av kommande Porsche 911 GT3 RS.

Bilderna på nya ban-Porschen

Utifrån bilderna kan man lära sig lite mer än vad som var känt när ovan länkade artikel skrevs.

porsche 911 gt3 rs bakifrån
Trots bildens låga upplösning går inte föremålet att missta för något annat än den kommande Porsche 911 GT3 RS. (Foto: Porsche)
front gt3 rs vents
Fronten domineras av två enorma lufthål, som antagligen skickar kall luft till frambromsarna. (Foto: Porsche)
aktiv aerodynamik vinge
De två bilderna på vingen, som antagit olika form på respektive foto, avslöjar att nya GT3 RS utrustas med aktiv aerodynamik. (Foto: Porsche)
framhjul röd fälg
De röda fälgarna ihop med den vita lacken är en nick till äldre generationers 911 GT3 RS. (Foto: Porsche)
porsche 911 gt3 rs interior
Ratten får inte mindre än fyra vred. (Foto: Porsche)

Bilen vi ser här är vit med röda fälgar, vilket är en tydlig nick till den GT3 RS som hörde 911-generationerna 996 respektive 997 till. För greppet står en uppsättning Michelin Pilot Sport Cup 2-däck.

ANNONS
ANNONS

En bild på interiören avslöjar att ratten huserar fyra små vred, som troligtvis finns där för att föraren ska kunna ställa in saker som fjädring och antispinn individuellt. Ett av vreden lär också sköta det övergripande körläget.

Eftersom nya Porsche 911 GT3 RS kommer att få aktiv aerodynamik – vilket de två bilderna på vingen talar om – kan man också tänka sig att ett av vreden styr den funktionen. Till exempel kanske man skulle kunna välja under vilka förutsättningar bilen ska prioritera downforce över lågt luftmotstånd och vice versa.

Ställ klockan på 17:00 på onsdag och gå in här för att ta del av premiären. Där kommer alla frågor om bilen att besvaras!