Funderat på att köpa en Bentley? Då får du styra om logistiken lite. Sveriges ende återförsäljare lägger ner med omedelbar verkan.
Kört: Bentley lägger ner i Sverige
Mest läst i kategorin
När Zmarta under förra året gjorde en listning av de 20 dyraste bilarna att försäkra, toppades listan av två Bentley-modeller.
”Några av de här försäkringarna kostar lika mycket som en begagnad bil”, konstaterade Åsa Hauer, affärsområdeschef för Zmarta försäkringar då.
En helförsäkring för en Bentley Bentayga kostade 47 259 kronor, en dito för en Bentley Continental GT Speed gick lös på 41 272 kronor.
Lägger ner omedelbart
Nu får man lägga till resekostnaden för att inhandla bilen också.
Bentley Stockholm, Sveriges enda återförsäljare, lägger ner med omedelbar verkan, och gör det efter flera år med röda siffror, skriver Carup.
”Framtiden för Bentley i Sverige är för närvarande osäker, och det är ännu inte fastställt vem som kommer att överta ansvaret”, skriver Bentley Stockholm i ett utskick till kunder och partners skärtorsdag.
Senaste nytt
Anses överraskande
Beskedet kommer överraskande eftersom bilmärket anses sälja relativt bra i Sverige.
Med ett nypris över 2 miljoner kronor på samtliga modeller anses de 30 nyregistrerade Bentley-bilarna under 2023 vara en godkänd mängd.
”Det är med blandade känslor vi meddelar att verksamheten för Bentley Stockholm och Automotion Stockholm AB kommer att upphöra efter den 31 mars 2024. Vi vill ta detta tillfälle att tacka alla kunder och partners för de fantastiska åren av förtroende, samarbete och de minnesvärda stunderna vi har delat tillsammans”, skriver bolaget.
Fick skjuta till
Automotion Stockholm AB, namnet på bolaget bakom Bentley Stockholm, har haft det tufft och redovisade 2022 en förlust på drygt 11 miljoner kronor.
Det egna kapitalet förbrukades och aktieägarna fick, efter en kontrollbalansräkning, skjuta till nya pengar.
Lyxbilen går bra
Den som nu eventuellt oroar sig över biltillverkaren i stort behöver inte göra det.
2022 kostade en såld Bentley i snitt 2,2 miljoner kronor och vinstmarginalen var 23 procent, vilket innebär att tillverkaren gjorde en vinst på ganska exakt en halv miljon per bil.
Läs mer:
Klippet: Tio bilklassiker att köpa nu. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.