Trots större utsläpp än mindre bilar är det jackpot för Volvos tunga SUV:ar. I nio av tio fall gynnas Volvobilar varav de flesta är stadsjeepar.

Det här visar en SVT-granskning av regeringens bonussystem.

I augusti var Volvos laddhybrid XC60, som väger 2,3 ton, den mest sålda klimatbonusbilen, enligt Bil Swedens statistik.

Samtidigt tappar mer klimatvänliga familjebilar mark på grund av regeringens lättnader för klimatbonusen. Exempelvis släpper modeller från både Volkswagen och KIA ut bara hälften så mycket som Volvos SUV:ar.

Utsläppsgränsen för bonus höjdes från 60 till 70 gram koldioxid per kilometer. Annars skulle det bli för få som ville köpa el- och laddhybridbilar, löd argumentet.

ANNONS
ANNONS

Volvo helt beroende av bonusen

För Volvo är bonusklassningen avgörande för försäljningen. Köparen får bonus i samband med bilköpet och lägre fordonsskatt.

Samtidigt sänks förmånsvärdet på tjänstebilar och enligt SVT Nyheter accepterar många arbetsgivare i dag endast bilar som omfattas av klimatbonusen.

Enligt artikeln är notan för statens klimatbonus i år beräknad till 3 miljarder kronor, eller 124 000 i snitt per bil, enligt Riksrevisionen som konstaterar i en rapport – som SVT refererar till – att bonussystemet gör väldigt lite klimatnytta per skattekrona.

”Vi är inte nöjda. Vi vill att vi ska fortsätta driva på för att de bilar som säljs ska vara så miljövänliga som möjligt. Då vill vi titta på vilken teknik de körs med men också att de har lägre vikt”, kommenterar finansmarknadsminister Per Bolund (MP) klimatbonus-granskningen av SVT Nyheter, som uppger att mer än var tredje bil (35 procent) som fått klimatbonus i år väger över två ton.

”Tyngre bilar är alltid sämre för klimatet”, säger fysikprofessor Öivind Andersson på Lunds Tekniska Högskola till SVT.