Om ett halvår träder den nya och ”betydligt högre” fordonsskatten i kraft, uppger Ekot.

Den nya skatten beräknas på hur mycket koldioxid bilarna släpper ut.

”Väldigt få har koll på det. Väldigt få vet hur man räknar ut skatten. Men jag förstår det, just nu”, säger Jesper Rosenborg, bilförsäljare i Stockholm, till Sveriges Radio.

Enligt inslaget handlar det om en mer rättvis fordonsskatt utifrån pricksäkrare mätmetoder av koldioxidutsläppen från nya bilar.

Som mest kan fordonsskatten bli 10.000 kronor dyrare, men i snitt rör det sig om 2.600 kronor mer.

ANNONS
ANNONS

Den nya fordonsskatten börjar gälla från och med 1 januari 2020.

Dessutom kommer en del av de bilar som köps i dag med bonus förlora bonusen från och med nästa år, framgår det.

Bonus-malus-systemet infördes så sent som förra sommaren för bilar med låga utsläpp medan bilar med högre utsläpp har högre fordonsskatt.

Nu försvinner alltså den här bonusen vilket upprör bilbranschen, däribland Bil Sweden.

”En bil som har köpts för ett år sedan, i år eller nästa år kommer ha en dramatiskt olika beskattning. Det är en olycklig situation som drabbar konsumenterna just nu”, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden, till Ekot som berättar att Bil Sweden uppvaktat regeringen i ett försök att få de nya skattenivåerna uppskjutna till 2021.