Dagens PS

Porsche Cayenne - "bekväm långfärdsbil"

Så ser den ut. Porsches nya Cayenne
Så ser den ut. Porsches nya Cayenne. (Foto: Porsche)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 22 nov. 2022Publicerad: 12 mars 2018

Så lyder DN:s omdöme om den nya, tredje generationen av Porsches sportiga terrängbil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Cayenne har blivit något länge, drygt sex centimeter, framgår det. Men det har inte påverkat axelavståndet, den nya bilen ser dock “både bredare och kaxigare ut än föregångaren”, enligt Dagens Nyheters Jacques Wallner.

Porsche Cayenne, tredje generation, har ett utgångspris på 925.000 kronor. (Foto: TT)

Porsche Cayenne, tredje generation, har ett utgångspris på 925.000 kronor. (Foto: TT)

Under huven ruvar en V6:a med 440 hk, om det rör sig om provbilen som DN testat, som har ett S i namnet. En vanlig Cayenne har 100 hästkrafter mindre, det vill säga 340 hk.

Fast det finns även en turboversion med en V8:a, och då rör det sig om betydligt mer muller, 550 hk.

Bilen som sådan har förstås en hel del teknik, och den är sportig och uppges ha goda köregenskaper.

“På slingriga vägar, som sommartid uppskattas av motorcyklister, är det kul att köra Cayenne S. Den har ett stabilt och förutsägbart uppträdande. Det finns inget av svunna tiders terrängbilars gungeligung i Cayennen”, konstaterar Jacques Wallner, som även slår fast att bilen han rattat är “pigg” – trots sina 2,2 ton i vikt.

Enligt DN:s Jacques Wallner är Porsches nya Cayenne "pigg" trots sin vikt på 2,2 ton. (Foto: TT)

Enligt DN:s Jacques Wallner är Porsches nya Cayenne “pigg” trots sin vikt på 2,2 ton. (Foto: TT)

“Porsche Cayenne är också en tyst, rymlig och bekväm bil. Den kan ta sig an bra med bagage också. Baksätets ryggstöd är delbart/fällbart 40-20-40 som ger en god flexibilitet. Dragförmågan hos Cayenne är hela 3.500 kilo. Rena pickupprestandan! MEN. För att kunna hänga på exempelvis en stor tung husvagn krävs körkort för tunga släp (E-behörighet). Med endast B-körkort får man bara hänga på ett lätt släp om 750 kilo”, heter det vidare i artikeln.

ANNONS

Ett starkt plus får bilen för sin säkerhet; den fick enligt DN toppbetyget fem stjärnor i Euro-Ncaps krock- och säkerhetstest förra året.

Priset ligger på 925.000 kronor (den vanliga modellen – ej den som DN provkört).

Läs mer om bilen här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS