En av de allra sist tillverkade Volvo PV Sport har sålts på auktion för rekordbelopp.
Den svenska klassikern från 1966 gick för hisnande 290 500 kr.
Volvo är klart populärast i Norden och när det kommer ut en fin PV, P1800 eller Amazon är det många som vill köpa. En bra investering alltså, säger värderingsmannen Michael Luft.

annons
annons

Intresset för samlarbilar bara fortsätter att öka i Sverige. Under förra veckan hölls årets första auktion hos Bilwebauctions. Allra hetast var en riktigt fin Volvo PV från sista modellåret 1966.

Volvo PV:n var en av de 200 sista tillverkade av den eftertraktade Sport ”modell G”. Dessutom i ett pedantiskt renoverat originalskick och i färgen körsbärsröd. Rätt färg, rätt modell och rätt tillverkningshistorik gjorde att det blev rena rama budkriget om bilen.

Volvos värde inte bara varar – när den gäller en PV Sport tycks det öka snabbt. Foto: Bilwebauctions

– Bilen utstrålar en sällsynt sammansatt renoverad känsla ända ner på skruv- och mutternivå. Och inte bara utstrålar, körkänslan är på samma nivå. Samspelet mellan motor, låda, koppling och bromsar ger direkt ett förtroende och en slags äkta känsla. Det svarar rätt, rullar stabilt och bromsar effektivt. En välrenoverad körglädje, helt enkelt, säger värderingsmannen Peter Sundfelt.

Bilen såldes av ett dödsbo, och den renoverande ägaren var en noggrann hantverkare med ett tydligt mål; en vackert röd sent tillverkad älsklings-PV i ett fabriksmässigt originalutförande. Från början var bilen ombyggd, eller ska vi säga förstörd, med 164-grill, frontspolier, dubbla strålkastare och en fantasifull lackering. Men den tidigare ägaren räddade bilen och återställde den till samma glans som när den  kördes ut ur portarna på Volvos fabrik i Lundby på Hisingen 1966.

PV:n var renoverad till ett nästan perfekt originalskick. Foto: Bilwebauctions

Både renoveringen och originalskicket föll spekulanterna i smaken och efter en intensiv budstrid slogs klubban på 290 500 kr. Det ör sannolikt det högsta pris som betalats för en Volvo PV på auktion i Sverige.

Även flera andra Volvobilar gick för mycket höga priser på auktionen. En svart Volvo 242 Turbo som såldes ny i USA klubbades i väg för 191 000 kr. En Volvo 960 som en lottovinnare köpt 1996 gick för 160 000 kr. Farhågorna om att köparna ska svika bensindrivna samlarbilar när elbilar slår igenom verkar komma på skam.

ANNONS
ANNONS
Farhågorna om att samlarna kommer att rata bilar med förbränningsmotorer tycks vara förhastade. En B18 med dubbla förgasare är mångas dröm. Foto: Bilwebauctions

Intresset för samlarbilar med förbränningsmotorer fortsätter att öka. Det kommer vara ännu mer intressant i framtiden med motorer och teknik som man kan meka med, trimma och laga. Det som brummar, varvar och ryker kommer både bli mer intressant och mer exklusivt om några år. Speciellt nu när försäljningen av elbilar ökar. Det är en alldeles för stor hobby och stort kulturarv för att intresset från alla utövare ska minska. Detsamma gäller från myndigheternas sida, uppger Bilwebauctions.

De avråder ägare från att elkonvertera sin samlarbil. Visserligen är det bra för miljön med det kommer sannolikt att sänka bilens samlarvärde ordentligt.

Så här mysigt är det i en PV Sport från 1966. Foto: Bilwebauctions