Körglädjen hyllas som oslagbar i test. BMW:n är en av finalisterna i Årets bil.

Bytabil.net har provkört BMW520d, kombiversionen i BMW 5-serien, och applåderar alltså köregenskaperna.

”BMW 520d fortsätter att hålla BMW:s fana i topp avseende körglädje.”

Enligt testet ligger bilen bra på vägen – särskilt i snäva kurvor.

Motorn svarar direkt

”Responsen vid gaspådrag hos BMW 520d är extremt direkt och full kraft kommer nästan omedelbart, närmare elbil än så här går det nog inte att komma. 190 dieselkrafter och 0-100 på 7.8 sekunder är fullt tillräcklig prestanda men det finns förstås snabbare bilar än så, inte minst inom BMW:s eget motorprogram”, skriver Bytabil.net vidare och menar att bilen är en storsäljare på grund av sin balans mellan prestanda och förbrukning.

BMW 520d beskrivs som komfort, och benutrymme finns det gott plats för - både fram och bak. (Foto: BMW)
BMW 520d beskrivs som komfort, och benutrymme finns det gott plats för – både fram och bak. (Foto: BMW)

Bilen får betyget komfort, trots en hård och lite sportig fjädring, och jämförelser görs med Volvo V90, som enligt skribenten gungar mer som en båt i snabba svängar.

Åter till BMW 520d Touring, som alltså är en kombidiesel – bilen i testet är en Sport Line automat med en motor på 190 hk, bilen gör 0-100 på 7,8 sekunder.

Bilen lämpar sig perfekt för stadstrafik, enligt motorskribenten, som även konstaterar att bilen är tyst i kupén.

BMW 520d är en storsäljare och inte oväntat finalist i Årets bil-tävlingen. (Foto: BMW)
BMW 520d är en storsäljare och inte oväntat finalist i Årets bil-tävlingen. (Foto: BMW)

Tuff att parkera

En nackdel är att den inte är lika lätt att fickparkera på grund av sin storlek, annars uppges bilen gå finemang både på landsväg och motorväg.

Instrumentpanelen har både plus och minus, enligt artikeln, det påpekas att enklare system finns på marknaden.

Teknikens Värld, som provkört samma typ av kombi i BMW 5-serien, slår fast att det är ”ett fint stycke kombi BMW fått till och det ska bli väldigt intressant att se vad den har att ge på svenska vägar mot andra tyska bilar och inte minst en svensk”.

BMW-kombin i 5-serien är utmärkt för såväl stadstrafik som körning på landsväg och motorväg, enligt motorjournalisterna. (Foto: BMW)
BMW-kombin i 5-serien är utmärkt för såväl stadstrafik som körning på landsväg och motorväg, enligt motorjournalisterna. (Foto: BMW)

Bilens värsta rivaler är, enligt Teknikens Värld, Mercedes E 220d Kombi SE-Edition och Volvo V90 D4 Aut.

BMW 5-serie får 933 poäng i PS Bäst i alla tester.

ANNONS
ANNONS

arets-bil-2018-test-poang-lista-bast-i-alla-tester

Fakta: BMW 520d Touring

Pris: 417 000 kronor

Motor: Diesel. Längsmonterad 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 84,0/90,0 mm, cylindervolym 1 995 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 750-2 500 r/­min.

Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift . 6-växlad manuell låda, alt. 8-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ: Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med spiralfjädring och två undre tvärlänkar och triangellänk. Bak luftfjädring med multilänkaxel med 5 tvärställda länkarmar per sida .

Styrning: Elservo. Vändcirkel 12,2 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R 17.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 298, längd 494, bredd 187, höjd 150, spårvidd f/b 161/163. Markfrigång 14. Tjänstevikt ca 1 860, maxlast ca 730, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 570-1 700 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 7,8 sekunder, toppfart 225 km/h.

Bränsleförbrukning: Stad 0,52 l/mil, landsväg 0,41 l/mil, blandad körning 0,45 l/mil. CO2 119 g/km.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 5 år.

Skatt: 1.520 kronor per år.

Bildgalleri BMW-serien

Tyska BMW är kända för att skapa utmärkt körkänsla i sina bilar. (Foto: BMW)
Tyska BMW är kända för att skapa utmärkt körkänsla i sina bilar. (Foto: BMW)
Instrumentpanelen är det lite si och så med, det finns bättre på marknaden, konstaterar en av experterna i artikeln. (Foto: BMW)
Instrumentpanelen är det lite si och så med, det finns bättre på marknaden, konstaterar en av experterna i artikeln. (Foto: BMW)
Självfallet går det att köpa till teknik till BMW:n - ingen ska behöva bli uttråkad i baksätet. (Foto: BMW)
Självfallet går det att köpa till teknik till BMW:n – ingen ska behöva bli uttråkad i baksätet. (Foto: BMW)