Dagens PS

Kontroversiellt beslut: GM slopar CarPlay i nya bilar

Baris Cetinok anser att system som Apple carplay och Android Auto låser in förarna i ett extra system. Det blir bättre om bilarna har sitt egna. (Foto: Getty Images och LinkedIn)
Baris Cetinok anser att system som Apple carplay och Android Auto låser in förarna i ett extra system. Det blir bättre om bilarna har sitt egna. (Foto: Getty Images och LinkedIn)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 nov. 2024Publicerad: 06 nov. 2024

Kan du tänka dig en helt ny bil utan vare sig Apple CarPlay eller Android Auto? För GM:s bilar blir det verklighet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Biljätten General Motors (GM) har skrotat Apple CarPlay. Istället lanserar de sitt eget system, Ultifi.

Mjukvaruchefen Baris Cetinok försvarar beslutet och menar att Ultifi ger en betydligt bättre användarupplevelse.

Intressant nog har Cetinok själv jobbat på Apple i tio år. Ändå är han övertygad om att GM:s teknik är överlägsen, särskilt när bilarna blir allt mer autonoma.

I framtiden kommer bilarna att ha nivå 3-kapacitet, vilket innebär att de kan köra själva i vissa situationer. Då blir det extra viktigt med ett sömlöst integrerat system, menar Cetinok i en intervju med The Verge.

En ny era för bilteknik

GM vill skapa en användarupplevelse utöver det vanliga. Därför har de valt att utveckla ett helt eget system, istället för att förlita sig på Apple CarPlay eller Android Auto.

“Vi är inte bara ett företag som tillverkar bilar med skärmar”, säger Cetinok.

“Vi vill skapa en helhetsupplevelse som är både snygg och funktionell.”

Många bilägare är vana vid CarPlay och Android Auto. Att överge dessa system kan kännas som ett stort steg. Men Centinok menar att spegling av en smartphone är en föråldrad teknik. GM:s digitala upplevelse är betydligt mer avancerad och användarvänlig, hävdar han.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Kräver smarta lösningar

Tänk dig att du kör en bil med dragkrok och vill samtidigt lyssna på en podcast.

Med CarPlay måste du växla mellan olika gränssnitt för att styra de olika funktionerna. I framtiden, med nivå 3 och 4 autonomi, blir det ännu mer komplext. Då måste bilens system vara helt integrerade för att säkerställa en smidig och säker körning.

Vissa kritiker menar att GM slopar CarPlay för att tjäna mer pengar på prenumerationstjänster. Men Centinok hävdar att det handlar om att skapa den bästa möjliga kundupplevelsen. Han tror att kunderna kommer att uppskatta GM:s nya system och de tjänster som erbjuds.

Frågan är om GM har gjort rätt som slopar CarPlay. Kommer kunderna att acceptera förändringen? Eller kommer de att sakna Apples användarvänliga system?

Läs även:

Prislappen för elitens lyxkonferens skjuter i höjden. Realtid

En skattefri pension – för många är det drömmen. News 55

Suzukis första elbil rullar in i Europa

Femton år efter att Nissan Leaf introducerade elbilar för den breda massan, och samtidigt som många andra biltillverkare drar ner på sina egna

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]