Koenigsegg har börjat tillverka uppgraderingar till Teslabilar.
Nu kan du bygga om din Tesla med kolfiber från den svenska hyperbilstillverkaren.
– Tillsammans med Koenigsegg vill vi inspirera Teslaägare till en spännande elektrisk framtid, säger Ben Schaffer, vd för Unplugged Performance.

ANNONS

Svenska hyperbilstillverkaren Koenigsegg har dragit i gång en ny satsning. Tillsammans med Unplugged Performance lanserar Koenigsegg uppgraderingar för Teslabilar.

Kolfiber från Koenigsegg

I ett första steg kan Teslaägare bygga om sina Model 3, Y, S och X med kolfiberdelar från Koenigsegg. Senare under 2022 ska samarbetet utökas ytterligare med fler produkter. Koenigsegg anses vara en världsledande tillverkare av kolfiber.

Så här ser en Model 3 ut efter att den uppgraderats med svenska Koenigsegg-delar i kolfiber. Foto: Unplugged Performance

Delarna till Tesla tillverkas av Koenigseggs egen kolfiberväv som sedan monteras för hand och sätts ihop under tryck och sedan lackeras.

”Bäst i världen”

– Vi är tacksamma för att samarbeta med de bästa ingenjörerna och fabrikerna i världen som delar vår vision och mission. Koenigsegg är en ikonisk global ledare inom innovation och med tillverkning i hyperbilskvalitet. De råkar också dela våra ideal om att balansera hållbarhet och skapa spänning i harmoni. Framtiden för bilentusiaster är beroende av att ta till sig det bästa hantverket, den bästa tekniken och att aldrig sluta skapa bilar som vi älskar att köra, säger Ben Schaffer, vd för Unplugged Performance.

Delarna kostar mellan 15 000 och 80 000 kronor. Den som köper hela kittet får betala långt över 100 000 kronor – innan montering och lack. Foto: Unplugged Performance

Det första släppet av Koenigsegg-delar till Tesla innefattar bland annat spoilers och bredare framskärmar i kolfiber. Delarna kostar mellan 15 000 och 80 000 kronor.

ANNONS
ANNONS

Koenigsegg aktieägare i Tesla

Sedan tidigare har Koenigseggs grundare Christian von Koenigsegg avslöjat att han tjänat mer pengar på Teslaaktier än på att vara vd för Koenigsegg. Han köpte in sig vid Teslas börsnotering och har sedan behållit sina aktier.

– När Elon Musk började bygga bilar ville jag köpa in mig. Dagen efter börsintroduktionen tog jag mitt sparkapital och gick in på 23 dollar. Jag har tjänat mer pengar på Tesla än vad jag kunnat ta ut på Koenigsegg i lön. Nu står de första aktierna i motsvarande 2 000 dollar när splittarna räknas in, har Christian von Koenigsegg berättat. Sedan dess har aktien dubblerats ytterligare en gång.