Lamborghini Miura skapade hysteri när den visades 1966.
Miura var både snabbast i världen och den första vägbilen med mittmotor. Inte undra på att Frank Sinatra, Dean Martin, Eddie Van Halen, Elton John och Rod Stewart blev som galna i världens första superbil.

ANNONS

Allt började 1963 när traktorkungen Ferruccio Lamborghini ilsknade till på Ferrari. Trots att han köpt en dyr bil av Ferrari krånglade kopplingen om och om igen.

De låga svepande linjerna var en sensation när bilen visades 1966. Foto: Lamborghini

 

Han upptäckte till slut att det var en likadan, billig, koppling som satt i hans traktorer. Då bestämde sig Signore Lamborghini att ta upp konkurrensen med Enzo Ferrari och bygga egna bilar. Redan första modellen, Lamborghini 350 GT, blev en stor framgång.

Kuppade fram bilen

Några år senare fick tre ingenjörer på Lamborghini en idé som för alltid skulle förändra hur sportbilar byggs. Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani och Bob Wallace tog i hemlighet fram ett koncept på en lätt sportbil med motorn i mitten, bakom de två sätena. Ferruccio Lamborghini var till en början emot idén med en mittmotorbil, men lät sig övertalas att satsa på den nya bilen.

Den banbrytande konstruktionen med mittmotor gjorde att Lamborghini Miura bara var 105 centimeter hög, 20 centimeter lägre än Ferraris bilar vid tiden. Foto: Lamborghini

Bilen visades för första gången för världen på bilmässan i Genève 1966. Uppmärksamheten var hysterisk och bilen liknande inte någon tidigare sportbil för gatbruk. Den hade slanka och muskulösa linjer och en låg front. Motorn satt i mitten av bilen direkt bakom sätena, något som tidigare bara setts till på tävlingsbilar. Namnet Miura hämtades från spanska stridstjurar.

Designen är ett verk av den legendariske Marcello Gandini, som numera kommit på kant med Lamborghini. Foto: Ferrari

Vad publiken inte visste var att bilen bara var halvfärdig. Där motorn skulle sitta låg en hög med tegelstenar, så ingen fick lyfta på huven. Men  succén var ändå ett faktum.

ANNONS
ANNONS
V12:an på fyra liter är monterad på tvären bakom framstolarna. Foto: Lamborghini

Ganska snart förvandlades Miura till en körbar bil – och vilken bil! Konstruktionen var revolutionerande för sin tid. Bakom sätena satt en tvärställd fyraliters V12:a. Effekten var för tiden hisnande 350 hästkrafter.  För att göra Miura så lätt som möjligt så byggdes karossen runt ett chassi av borrade stålprofiler. Än i dag präglar det banbrytande konceptet hur man bygger superbilar.

Toppfarten var 280 km/h – snabbast i världen 1966. Foto;: Lamborghini

Det mest anslående var ändå designen. Miura ritades av Bertone och mannen som höll i pennan hos designfirman var den då 28-årige Marcello Gandini. Miuran kom att bli hans första mästerverk, i dag är han även berömd för odödliga bilar som Lamborghini Countach, Alfa Romeo Montreal, Fiat X1/9, Lancia Stratos och Bugatti EB110.

Muskulösa linjer

Miuras linjer vara låga, svepande och muskulösa, de fick tidens sportbilar med frontmotor att verka långsamma, höga och klumpiga.

Ett exemplar kördes till Monacos Grand Prix 1966 – en PR-kupp som gick hem. Foto: Lamborghini

Vid Monacos Grand Prix 1966 gjorde Lamborghini en reklamkupp som väckte stor uppmärksamhet. Testföraren Bob Wallace körde bilen från Sant’Agata Bolognese till Monte Carlo och visade upp bilens potential och vrålande V12:a framför publiken.

Den helt färdiga Miuran visades på Paris bilsalong 1966. Foto: Lamborghini

När produktionen startade 1967 stod köparna i kö. Lamborghini sålde 108 exemplar direkt, en fantastisk siffra vid den här tiden.

Snabbast i världen

Vad var det publiken köade för? Jo, världens snabbaste bil. Lamborghini Miura klarade 0-100 km/h på 6,7 sekunder och toppfarten var 280 km/h.

Föraren sitter lågt i sittbrunnen. Hastighetsmätaren är graderat till 320 km/h. Foto: Lamborghini

Om du hörde till världens jetset och ville köra det hetaste som fanns i slutet av 1960-talet så var det Miura som gällde. Bland kunderna fanns Frank Sinatra, Dean Martin, Eddie Van Halen, Rod Stewart, Elton John, Little Tony, kung Fahd av Saudiarabien, shahen från Iran, prins Faisal och Rod Stewart. Jazzmusikern Miles Davis kraschade sin Miura och bröt båda benen. På golvet i bilen låg två påsar med vitt pulver. 

ANNONS
ANNONS
I filmen The Italian Job kraschas en Lamborghini Miura i öppningsscenen. Men bilen överlevde – kraschen filmades med en tom kaross. Foto: Lamborghini

Historien blev inte sämre av att bilen spelade en av rollerna i filmen ”The Italian Job”. Alla trodde att bilen krossades mot en Caterpillar bulldozer, men det var bara ett tomt skal. För ett par år sedan återupptäcktes filmbilen och har nu renoverats till nyskick.

385 hästkrafter

De tidiga modellerna av Miura var mycket svårkörda. När farten var hög ville bilen lyfta från vägbanan. Lamborghini rådde bot på problemet genom att lansera Miura SV. Bilen fick bredare däck och ännu starkare V12-motor. Effekten var 385 hästkrafter vid 7850 varv per minut. Nu klarade bilen 0-100 km/h under sex sekunder.

Ferruccio Lamborghini var till en början tveksam till projektet. Men Miura blev hans favoritbil. ”Ingen har byggt något bättre sedan dess.” Foto: Lamborghini

Lamborghini och Marcello Gandini ville vara ännu mer extrema. Miura ersattes av Countach 1973. Totalt blev det 763 bilar byggda innan modellen gick i graven. Men Miura hade för alltid förändrat hur superbilar byggs. I dag har nästan alla hypersnabba bilar byggda som Miura. Eller som Ferruccio Lamborghini själv uttryckte det tidskriften Automobiles Classiques 1984:

”Ingen bättre bil har byggts”

– När folk nuförtiden ber mig beskriva min idealiska sportbil svarar jag fortfarande med ett ord: MIURA… När vi lanserade Miura var vår plan 50 bilar… Jag känner sportbilsentusiaster över hela världen som skulle ha betalat en vad som helst för en racingversion… Jag blir för resten av mitt liv glad när jag tittar på min Miura… Jag säger att ingen har byggt något bättre sedan dess. Det var den första bilen i våra vildaste drömmar, en bil för absoluta fanatiker. Vi vägrade att göra en enda teknisk kompromiss i Miura. Att montera motorn på tvären i mitten var ett vågat steg i sig, ett som ingen någonsin hade vågat prova. När det gäller utseendet kan du själv bedöma… när jag saknar ljudet och ilskan tar jag min tillflykt till mitt garage och vrider om nyckeln i tändningen på min Miura.

I dag slåss bilsamlarna om Lamborghini Miura. Prisrekordet är 38 miljoner kronor. Foto: Lamborghini

Bilsamlarna slåss i dag om Miura när de väl dyker upp på bilauktioner. Rekordet är 38 miljoner kronor för en Lamborghini Miura SV Speciale från 1971. I Sverige finns det i dag sju exemplar av Lamborghini Miura.

Den låga fronten har bildat skola för superbilsdesign. Foto: Lamborghini