En fabriksny Saab 96 har hittats efter att ha stått gömd i ett uthus sedan 1979. Bilen har endast gått 7 kilometer på 42 år. Nu har Saaben utlöst rena budkriget och är uppe i 410 000 kronor på auktionen.

ANNONS

De flesta trodde nog att chansen att få köpa en fabriksny Saab var förbi. Men nu har en helt ny Saab 96 hittats efter att ha stått i en lada i 42 år.

Bilen ställdes in i ett uthus när den var ny, och där blev den kvar. Nu har den hittats och polerats upp. Foto: Netauktion

En dag i oktober 1979 kom en lastbil och levererade en fabriksny Saab 96 V4 Super av årsmodell 1980. Bilen kördes aldrig och ägaren ställde av sin helt nya bil i ett uthus den 17 oktober 1979 och där har den stått ändå fram till nu.

Säljs av dödsbo

Mannen som ägde Saaben ville aldrig sälja den, men nu säljs den av dödsboet efter mannens frånfälle.

Motorn är märkt av tidens tand trots att den knappt körts. Foto: Netauktion

Bilen verkar inte ha startats sedan 1979, så skicket på motorn är minst sagt osäkert, och den lär behöva renovering. Det finns även en del rostangrepp på lackeringen trots att den aldrig rullat i trafiken.

Hysterisk budgivning

Bilen bjuds nu ut på Netauktion och har utlöst ett hysteriskt budkriget. Trots att det är mer än en vecka kvar på auktionen är priset uppe i 410 000 kronor, långt över det uppskattade värdet på 250 000 kronor.

ANNONS
ANNONS
Inredningen är i alla fall i mint condition. Foto: Netauktion

Bilen har den legendariska V4-motorn på 68 hästkrafter som ger fullt tillräckliga fartresurser. En Saab 96 väger inte mer än 1000 kg och har lågt luftmotstånd.

Sista chansen att köpa en fabriksny Saab? Bilen har kvar lapparna från fabriken med chassinummer. Foto: Netauktion

Saab 96 tillverkad av Saab 1960–1980. De sista årsmodellerna av Saab 96 byggdes i Finland av SAAB Valmet där bilen som nu säljs byggdes. Den är lackerad i Akaciagrön (färgkod 148B) metalliclack med matchande grön klädsel.

Just nu är prislappen 410 000 kronor, men det är över en vecka kvar på auktionen. Foto: Netauktion