Dagens PS

Tio heta bilklassiker som kommer stiga i värde

Kolla vilken plats Jaguar XJ6 ligger på vår lista över coming classics. (Foto: Jaguar)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 13 feb. 2023Publicerad: 13 feb. 2023

Att hitta rätt bilklassiker att satsa på med intentionen att det ska bli en bra investering, är minst lika svårt som att hitta motsvarande aktie på Wall Street.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vi tog hjälp av Motor Junkie som listar sina 10-i-topp bilklassiker som de tror kommer stiga i värde.

 

10. Porsche 928

928:an har varit lite av en “nästan-Porsche” för de trogna Porsche-freaken. Men nu börjar den komma in i finrummet. (Foto: Porsche)

Porsches första GT-vagn som med en vattenkyld V8 i nosen och en underbar komfort, lätt slår sin ystra lillasyster 911 när du ska sträcka ut på autobahn.

Har dock länge stått i pris-skuggan av 911:an men nu har intresset för bilen börjat att vakna. Köpläge sålunda!

ANNONS

Senaste nytt

9. BMW 635 CSI

Kanske den vackraste coupén BMW gjort. I alla fall är det en bra investering att ställa in en sådan i garaget nu. (Foto: BMW)

ANNONS

En av de absolut vackraste bilar BMW byggt. Hade premiär 1976 och var också BMWs premiärbili det attraktiva GT-segmentet.

Bilen blev också en succé med över 100.000 tillverkade över 13 år varav hälften såldes till USA. Priserna är på väg upp för fina exemplar, så det är skynda-fynda som gäller.

8. Alfa Romeo Spider

Med en tidlös italiensk linjeföring blev lilla Alfa Spider en storsäljare. (Foto: Motor Junkie)

Alfas lilla söta Spider togs fram 1966 för att möta den engelska floran av öppna snabba och folkliga sportbilar. Och det blev verkligen en försäljningssuccé.

Bilen fick också en skjuts när Dustin Hoffman körde Spider i filmen The Graduate. 124.000 bilar byggdes fram till 1994 och nu är det dags att hitta ett fint exemplar till framtiden.

7. Fiat 124 Spider

Pininfarina visste vad de gjorde när de drog linjerna till Fiat Spider. De flesta såldes till USA. Så hittar du en här – tveka inte (Foto: Motor Junkie)

ANNONS

Fiats svar på Alfas Spider kom faktiskt samma år 1966. Bilens vackra linjer drogs av Pininfarina och byggdes på Fiat 124-plattformen.

En rakfyra med dubbla överliggande kamaxlar levererade först 90 hk ur 1,6 liter och sedan hela 102 hk när motorn blev på 2,0l.

200.000 byggdes och de flesta såldes till USA där du idag kan hitta en fin för runt 15.000 dollar.

6. Jaguar XJ6

Elegans och kraft i en och samma kaross. Jaguar XJ6 blev en klassiker. (Foto: Motor Junkie)

Jaguars undersköna och slanka XJ6 presenterades 1968 och stack ut rejält på den annars då box-designade marknaden.

Den vackra GT-vagnen levererades oftast med Jaguars raka sexa men gick också att få med den 5,3 liter stora V12:an.

Karossens linjer levde faktist kvar ända fram till 2009 – måhända lätt modifierad i omgångar. En bra första-bil in i den klassiska bilvärlden.

ANNONS

5. Land Rover Defender

Defendern har banne mig sett likadan ut jämt. Fram tills för tre år sedan. Gamla exemplar i fint skick drar iväg som raketer på marknaden nu. Hinner du fånga en innan det är försent? (Foto: Motor Junkie)

Den brittiska klassikern har sina anor ända bak till 1948, och i ärlighetens namn så hämtades mycket av linjerna då från krigsjeeparna från andra världskriget.

Bilen föddes som en enkel men praktisk konstruktion, Och så har Defendern fått vara genom decennierna. Och dess publik har lärt sig älska just detta – att den är enkel och praktisk.

Fina exemplar sticker nu på marknaden då det är dags att hänga på.

4. Ford Mustang

Det var Mustangen som hamnade emellan. Men nu har de dåliga exemplaren rensats ut och bilen börjar klättra på prislistorna. (Foto: Motor Junkie)

Det blev lite av en mellanmodell som inte riktigt uppfyllde de klassiska Mustangkriterierna gällande form och attityd, och blev just därför inte riktigt mottagna av marknaden.

ANNONS

Idag har de flesta blivit sunkbilar, så därför börjar priserna på fina exemplar att dra iväg. Speciellt specialmodellerna som SVT Cobra, där fina exemplar nu snabbt rusat uppåt i priskarusellen.

3. Jaguar XJS

Inte lik någon annan Jaguar. Ändå blev XJS en verklig långkörare. (Foto: Motor Junkie)

Jaguaren som är märkets udda fågel. En storsatsning med nyskapande design och attityd som faktiskt blev en storsäljare.

Siktet var att slå sig in i GT-segmentet. Därför kunde kunderna välja mellan 3,6-liters-sexan eller 5,3-liters-tolvan.

115.00 bilar byggdes över de 21 år som modellen tillverkades. Skynda fynda ett fint exemplar. De lär inte bli billigare.

2. Mercedes 450 SLC

En riktig bilklassiker

Med tak på är Mercedes SLC ännu en klart prisvärd bil på marknaden. Men priserna börjar röra på sig nu… (Foto: Motor Junkie)

ANNONS

1971 presenterade Mercedes SLC, sin täckta variant av den öppna sportbilen SL Roadster. Bilarna var på många sätt lika men coupén blev på många sätt en både bättre och mer komfortabel bil än sin öppna syster.

Kunden kunde välja mellan 450 SLC med en 225 hk V8 eller 500 SLC med en 245 hk V8. 62.000 bilar byggdes och fortfarande är SLC en mycket prisvärd bil på marknaden.

1. Pontiac GTO

Vinnaren – en gatudödare som bara fick finans två år i produktion. Hittar du en så köp den. Bums! (Foto: Motor Junkie)

Amerikanska Pontiacs svar på den japanska anstormningen av potenta gatbilar blev GTO. Bilen mottogs mycket väl av både bilpress och kunder.

Kanske lite anonym i designen men desto mer potent under skalet.nLS1-V8:an under huven levererade ned 350 hk till däcken som resulterade i prestanda som gjorde den till en an USAs mest potenta 2000-tals-bilar.

14.000 bilar byggdes under de två år modellen fanns på marknaden.

Så leta i ladorna efter ett fint exemplar och gör framtidens bästa investering.

ANNONS

Läs om nya stora Land Rover Defender här

BMW 750 är också en klassiker som det ny är fyndläge på. Läs här

Läs mer biltips från Motor Junkie här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS