Dagens PS

Klassiker tillbaka: Max Gumpels Mercedes 540 K

Mercedes-Benz 540K
Efter 60 år utomlands är nu äntligen Max Gumpels Mercedes-Benz 540K tillbaka i Sverige. (Foto: Privat)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 11 juni 2024Publicerad: 11 juni 2024

1964 var sista året som byggmästare Max Gumpels pampiga Mercedes-Benz 540K rullade i Sverige. Nu är bilen tillbaka på svensk mark.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det började som ett Facebookinlägg, några timmar efter bil-auktionen borta i Florida.

“Det lär vara en svensk som köpte Max Gumpels Mercedes 540K på auktionen”.

Sedan inget mer.

Kontakt med auktionsfirman vidimerade att den visst var en svensk som lagt det högsta budet. Men därutöver inget.

När Max Gumpel just fått bilen levererad.
En bild tagen utanför Max Gumpels bostad strax efter leveransen 1938. (Foto: Jan Melin/Jan Ströman/Margareta Wahlstedt)

Vad det handlar om är den fantastiska Mercedes-Benz 540K som levererades 1938 till den kände Stockholmsbaserade byggmästaren Max Gumpel.

Omskriven

En bil som vi skrivit om ett antal gånger och som vi bara drömt om skulle få en ägare som kunde ta den åter till Sverige.

ANNONS

Och nu har det alltså blivit verklighet.

Pampig bil
Det är en pampig vagn som nu hittat tillbaka till Sverige. (Foto: Anders Værnéus)

Bilen, som var den enda kompressor-Mercedes som levererades till Sverige som ett tomt leverans-chassie och som sedan kläddes med en specialkaross från Norrmalms Karosserifabrik, har nu hittat hem igen.

Dörren på biltransportbilen öppnas och för första gången på 60 år så kan Mercedesen titta ut över svensk mark igen. (Fot: Privat)

Och nu har den landat på svensk mark.

Den premiärvisades lite i skymundan på Gärdesloppet i början på juni. Men utan att publiken riktigt förstod vad det var som faktiskt stod där.

En förarplats att njuta av
Det krävs en stor ratt för att få tillgång till den kraft som behövs för att köra bilen i trafiken. (Foto: Anders Værnéus)

“VI har följt bilen ett antal år”, säger den nya svenske ägaren.

ANNONS

“Framför allt är det min far som längre drömt om en stor Mercedes från 1930-talet. Och när åren gick, så var det väl dags att förverkliga den drömmen när tillfället kom.

ANNONS

Senaste nytt

Trevlig inställning

Inställningen till den mäktiga bilen är underbar. Målet är att sätta den i driftskick så snart det går och att sedan använda den till evenemang och träffar.

Vacker Mercedes-motor
Tysk motoringenjörskonst när den är som allra bäst. En rak åtta på 5,4 liters cylindervolym. (Foto: Anders Værnéus)

“Kunde de köra med bilen då, så borde vi väl även i dag kunna köra den i trafiken”, säger ägaren.

“Det är nog lite traktor att köra den, men det ska ju bara bli en utmaning att lära sig dess egenheter och möjligheter”.

Redo för att användas

Nu står bilen upphissad på bil-lyft för ett retsamt kylar-läckage. Målet är att få den helt klar till sommarens nya klassiska bil-evenemang the Aurora, som hålls i vackra Norrvikens trädgårdar i början av juli.

ANNONS
Gudinnan Diana står kvar på Mercedesens kylare
Max Gumpels privata kylarprydnad Diana kan nu åter skjuta sina pilar upp i svenskt luftrum. (Foto: Anders Værnéus)

Den Gumpelska bilen gör nu Sveriges övriga tre kompressor-Mercedes-bilar sällskap. Tänk att samla dem alla en dag.

Läs gärna även om Max Gumpels idrottsliga framgångar här.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS