Dagens PS

Jeeps nytillskott: Redo för både asfalt och terräng

Jeep Wagoneer S Trailhawk. Den är väldigt snygg och speciellt i sitt rätta element. (Foto: Stellantis)
Jeep Wagoneer S Trailhawk. Den är väldigt snygg och speciellt i sitt rätta element. (Foto: Stellantis)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 31 maj 2024Publicerad: 31 maj 2024

Jeep presenterar sitt senaste konceptfordon på Easter Jeep Safari i Moab. Här är en glimt av framtidens terrängkörning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Jeep, känt världen över för sina robusta och kapabla fordon, visar nu upp sitt senaste tillskott. På Easter Jeep Safari i Moab, Utah, presenterades Jeep Wagoneer S Trailhawk konceptet.

Denna elektriska suv kan smidigt växla mellan asfalt och terräng, vilket ytterligare visar upp flexibiliteten i STLA Large-plattformen och Jeep Wagoneer S-serien, skriver Stellantis i ett pressmeddelande.

“Precis som alla Jeep-suvar, bygger nya 2024 Jeep Wagoneer S på en rik tradition med legendarisk kapacitet och innovativ design,” säger Antonio Filosa, varumärkeschef på Jeep.

“Wagoneer S Trailhawk konceptet visar vad den helt elektriska Wagoneer S-serien verkligen kan, både på väg och i terräng.”

Jeep Wagoneer S Trailhawk konceptet är 100% elektrisk och 100% Jeep. Den elektriska tekniken förstärker inte bara nöjet, utan också friheten och äventyret som Jeep är känt för. (Foto: Stellantis)
Jeep Wagoneer S Trailhawk konceptet är 100 procent elektrisk och 100 procent Jeep. Den elektriska tekniken förstärker inte bara nöjet, utan också friheten och äventyret som Jeep är känt för. (Foto: Stellantis)

Förutom Wagoneer S Trailhawk konceptet debuterade även den helt nya, helt elektriska 2024 Jeep Wagoneer S Launch Edition.

Denna modell, som är Jeep-märkets första globala batterielektriska fordon (BEV), kommer först till Nordamerika. Lanseringen är planerad till andra halvan av 2024.

Kör med rock-läge

ANNONS

För att ytterligare förbättra körningen har Selec-Terrain-systemet lägena Auto, Sand, Snow, Eco och Sport. Systemet har förstärkts med Rock-läge och en elektronisk bakaxelspärr.

Med fyrhjulsdriften och de robusta 31,5-tums terrängdäcken är bilen redo för alla utmaningar. Konceptet har alla kapaciteter som produktionsmodellen erbjuder och ska ta terrängkörning till nästa nivå.

Jeep Wagoneer S Trailhawk. Den kantiga ratten är rätt skön, bra grepp. (Foto: Stellantis)
Jeep Wagoneer S Trailhawk. Den kantiga ratten är rätt skön, bra grepp. (Foto: Stellantis)
ANNONS

Senaste nytt

Form följer funktion

Wagoneer S Trailhawk konceptet är en suv som ska klara allt. Den är designad för kapacitet med upphöjd fjädring och aggressiv fram- och bakdesign. Dessutom har den kraftiga bogseringskrokar och funktionella luftutsläpp som förbättrar prestandan under hög hastighet. Den ikoniska sjuslottsgrillen har en robust look med texturerade slottar och Storm Gray metalldetaljer.

Den speciella Banner-exteriören har också tuffa detaljer som en antireflexhuv, orange bogseringskrokar, unika 18-tums hjul, lasergraverat takräcke och ett dubbelt panoramasoltak för en öppen känsla.

Jeep Wagoneer S Trailhawk. Trådlös laddning av mobilen och tydligt markerad switch för de olika körlägena. (Foto: Stellantis)
Jeep Wagoneer S Trailhawk. Trådlös laddning av mobilen och tydligt markerad switch för de olika körlägena. (Foto: Stellantis)

Meteoritinspirerade stendetaljer

ANNONS

Inredningen i Wagoneer S Trailhawk konceptet är förberedd för äventyr.

Den har mjuka ytor i Mantis Green syntetmaterial och meteoritinspirerade stendetaljer. Dessutom framhäver Storm dark metallic-accenter och Radical Red anodisering bilens kapaciteter.

Den nyutformade åttkantiga ratten ger föraren möjlighet att låsa sin handposition för exakt kontroll. Dessutom finns det en taktisk greppsektion vid 9 och 3 för all terrängkörning och en rundad profil för hand-över-hand-manövrering.

Jeep Wagoneer S Trailhawk. Lagom stor grill med tanke på att det faktiskt inte ens behövs. (Foto: Stellantis)
Jeep Wagoneer S Trailhawk. Lagom stor grill med tanke på att det faktiskt inte ens behövs. (Foto: Stellantis)

Ventilerade sitsar

Instrumentpanelen har en funktionell tvärstång för passagerarens stabilitet i terräng. Integrerade fästen och gängade insatser möjliggör dessutom montering av utrustning och tillbehör. Sitsarna, som är uppvärmda och ventilerade, är klädda i Mantis Green med unika chevronmönster och ultraviolett-söm.

Dörrarna och mittkonsolen har även ett nytt modulärt lastsystem med omkonfigurerbara elastiska remmar för anpassad förvaring.

Mittkonsolen har också ett stort öppet fack med trådlös telefonladdare och flera USB-uttag för att driva alla moderna verktyg och tillbehör.

ANNONS

Läs mer: Avenger 4xe: Ny hybrid-suv laddad för äventyr. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS