Dagens PS

Ikoniska Lancia tillbaka på vägarna

Lancia
Strunta i att nya Lancia Ypsilon i grunden är en Peugeot. Kolla istället in alla detaljerna på bilen, som faktiskt kommer göra dig på riktigt gott humör. (Foto: Stellantis)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 feb. 2024Publicerad: 15 feb. 2024

Gamla vackra italienska bilmärket Lancia har inte riktigt fått till det under de senaste decennierna. Nu gör märket comeback. Igen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kanske du har hängt med i rallyvärlden. Kanske du därifrån känner igen det italienska bilmärket Lancia, som på 1970-talet firade stora triumfer med sin kilformade modell Stratos.

Därutöver kan jag nog inte kräva att du ska veta så mycket mer om just Lancia. Detta fantastiska gamla bilmärke som sedan storhetstiden på 1970-talet har levt en ganska spå undanskymt tillvaro på biltillverkningens bakgård.

Lancia Strato
Kanske minns du Lancia Stratos framgångar i rallyskogen på 1970-talet? (Foto: WikiCommons/Diego440)

Denna artikel skulle lätt kunna bli en historisk hyllningsartikel till märket, men den storyn slipper du denna gång.

Ny generation

Nu ska vi istället titta på den nya generationen Lancia, som ägaren, jättekonglomeratet Stellantis, nu vill trycka ut på marknaden.

Basen för Lancia Ypsilon, som bilen heter, är tagen från kusinen Peugeot 208, som sedan klätts i en uppsnofsat italiensk design.

Lancia bredsida
Går det att ana att det är en Peugeot i grunden? Nej, jag tror inte det. (Foto: Stellantis)
ANNONS

Och inget fel med det. Det är ju så som nya bilar skapas inom dagens storägarkoncerner. En del plockas här och sätts ihop men en del där så får du plötsligt en ny bil att lansera.

ANNONS

Senaste nytt

Historieflirt

Lancia själva försöker flirta med sin historia och få dig att koppla ihop den nya bilens design med ikoniska modeller från förr.

Men den nya bilens stuk appellerar lika lite med sina föregångare som en elefant kan kopplas ihop med politik. Eller vänta lite…, det funkar ju i USA…

Attityd har den så det räcker. Och faktiskt så är den snygg också. (Foto: Stellantis)

Nåväl. Tre nya Lanciamodeller kommer släppas under de kommande åren. Till en början som helt eldrivna, men olika former av hybrid-drift sägs också vara på väg. Lite annorlunda ordning att lansera, men likväl spännande.

Kul design

Att Stellantis försökt krama fram lite Lancia-känsla märks. Små designelement som antas Italien finns placerade både här och där. Inredningen har också tillåtits bli ganska så okonventionell med roliga små lösningar här och där.

ANNONS
Lancia inredning
Inte alls så steril och kal som så många andra moderna bilar. Bakom ratten på Ypsilon känns det riktigt kul. (Foto: Stellantis)

Förarplatsen är långt ifrån steril. Domineras starkt av två liggande skärmar och en magnifik centrumpanel. Och runt omkring dessa enheter finns både knappar och reglage placerade. Känns nästan lite retro nuförtiden.

Till skillnad från de comeback-försök som märket gjort tidigare, känns detta mer seriöst och fruktbart. Lancia Ypsilon är en snygg bil som sticker ut i den annars så milda och tvålfagra elbilsdjungeln.

Läs mer:

Om bilmärkets historia här

SAAB Lancia 600 var en monumental flopp (Dagens PS)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS