Dagens PS

Hyundai lanserar lyxkombi för Europa

I fronten på Genesis G70 Shooting Brake.
I fronten på Genesis G70 Shooting Brake finns en annorlunda utformad grill och tvådelade strålkastare. (Foto: Genesis)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 12 maj 2021Publicerad: 12 maj 2021

Lyxmärket Genesis G70 Shooting Brake är Hyundais nya sportkombi som ska lanseras i Europa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Lyxmärket Genesis är Hyundais svar på Toyotas lyxmärke Lexus. Nu lanseras Genesis G70 Shooting Brake på den europeiska marknaden.

Genesis G80

Genesis G80 ska börja säljas i Tyskland, Schweiz och Storbritannien. (Foto: Genesis)

Nu ska även Hyundais sedanmodell G80 och suven GV80 börja säljas i Tyskland, Schweiz och Storbritannien.

Eftersom bilarna är bensindrivna och andra lyxmärken försökt sig på en lansering i Europa utan vidare framgång, är Hyundais satsning kontroversiell.

GV80

Även Genesis GV80 ska börja säljas i Tyskland, Schweiz och Storbritannien. (Foto: Genesis)

Shooting brake-version av G70

För att locka köpare i Europa visar nu Genesis en, så kallad, shooting brake-version av G70-modellen. Det är en lite lyxigare kombimodell i stil med Porsche Panamera Sport Turismo och Volkswagen Arteon Shooting Brake.

Hyundais Genesis G70 Shooting Brake är bolagets första modell som utvecklas speciellt för den europeiska marknaden och dess design liknar inget annat märke. Fronten har tvådelade strålkastare och en ovanligt utformad grill.

ANNONS
Genesis G70 Shooting Brake bakifrån

Genesis G70 Shooting Brakes Bakparti är karaktäristiskt med fyrdelade baklampor och en stor, välvd bakruta. (Foto: Genesis)

Bakpartiet har fyrdelade baklampor och en välvd bakruta som når hela vägen till taket, något som ger karaktär. Bilen är 4,69 meter lång och i och med det ganska kompakt.

Inga detaljer om motorerna

Det finns ännu inga tekniska detaljer om motorerna och det är oklart om G70 Shooting Brake kommer med hybrid- eller laddhybridteknik, skriver Vi Bilägare.

Sedanversionen av Genesis G70 har i andra länder där den säljs antingen en 3,3-liters V6-motor eller en 2,0-liters fyrcylindrig bensinmotor med turbo. Standard är bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift finns som tillval.

Läs mer: Halvledarbrist kan drabba Hyundais elbil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS