Dagens PS

Geelybossen tvingar Volvo Cars vd att samarbeta med värsta konkurrenten

Geelys ordförande Li Shufu och Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. (Foto: TT)
Geelys ordförande Li Shufu och Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 19 nov. 2020

Kinesiska Geely med ordförande Li Shufu drar in Volvo Cars med vd:n Håkan Samuelsson i ett känsligt samarbete med Mercedes-Benz. Volvo Cars lägger locket på. “Det kan vi inte kommentera.”

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dagens Industri (obs, betalvägg) berättar att Geelys tidigare kontroversiella intåg i Daimler nu även spiller över på Volvo Cars, där Håkan Samuelsson är vd.

Geelyägda Volvo Cars ska nu utveckla nästa generations förbränningsmotorer för hybridbilar i Europa och Kina tillsammans med Volvokonkurrenten Mercedes-Benz, berättar tidningen med hänvisning till Daimler.

Från Geely och Volvo Cars kommer ingen information om samarbetet, som uppges syfta till att stärka bolagens konkurrenskraft, skapa skalfördelar och minska kostnaderna.

Daimlerägda Mercedes-Benz är Volvo Cars största konkurrent och när Geely köpte in sig i Daimler i början av 2018 blev konsekvensen bland annat att Volvo Cars vd Håkan Samuelsson tvingades lämna sin plats i styrelsen i forodnsjätten AB Volvo.

Geelys ägande i Daimler har inte varit helt uppskattat av Håkan Samuelsson.

Det bör betonas att det alltså är Volvo Cars och inte lastbils- och busstillverkaren AB Volvo som nu ingår samarbete med Daimler, vilket även Daimlers kommunikationsavdelning förtydligare, skriver Di.

Volvo Cars vill “inte kommentera” samarbetet, är beskedet till tidningen som berättar att ett arbete pågår om att även slå ihop Volvo Cars med det kinesiska syskonmärket Geely Automobiles enheter för förbränningsmotorer.

Enligt källor till Di finns en oro hos Volvo Cars motorutvecklare att Kina tar över alltmer av hårdvaruutvecklingen.

ANNONS

Tyska facket blev enligt uppgift tagen på sängen över det nu aktuella samarbetet mellan Geely och Daimler kring förbränningmotorer till hybrider. Merparten av motorerna ska byggas i Kina, enligt tyska Handelsblatt. Men det bekräftar inte Daimler som tidigare anklagade kinesisk bilindustri för plagiat men nu lyfter den till skyarna.

Läs även: Svensk-kines ser ut att få maktstol i AB Volvo »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS