Dagens PS

Holografisk vindruta ersätter alla skärmar i bilen

Den holografiska vindrutedisplayen breder ut sig som ett panorama över den transparenta vindrutan och visar information om körning, navigering och underhållning. (Foto: Hyundai)
Den holografiska vindrutedisplayen breder ut sig som ett panorama över den transparenta vindrutan och visar information om körning, navigering och underhållning. (Foto: Hyundai)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 21 okt. 2024Publicerad: 21 okt. 2024

Undersökningar säger oftast att människor inte alls vill ha alla dessa skärmar i bilarna. Kan en holografisk ruta vara svaret?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Hyundai Mobis, en av världens ledande leverantörer av bilkomponenter, har inlett ett samarbete med den tyska optikjätten Zeiss för att utveckla en holografisk vindrutedisplay, Holographic HUD.

Tekniken förväntas revolutionera hur vi interagerar med våra fordon genom att förvandla vindrutan till en transparent display, skriver Hyundai.

Denna innovativa lösning, som tidigare bara setts i science fiction-filmer, kommer att ge förare tillgång till viktig körinformation, såsom hastighet och navigering, direkt i synfältet.

Dessutom kommer passagerare att kunna njuta av underhållning, som filmer och spel, på samma yta.

Tekniken bakom innovationen

Samarbetet mellan Hyundai Mobis och Zeiss förenar två expertområden: fordonsteknik och optik. Hyundai Mobis ansvarar för systemutvecklingen och tillverkningen av projektorn, medan Zeiss bidrar med sin expertis inom holografisk filmteknik.

En ultratunn film, applicerad på vindrutan, möjliggör holografisk projicering av bilder och videor. Filmen, som är tunnare än ett hårstrå, skapar mönster med hjälp av fotokemiska egenskaper när ljus passerar igenom den.

På bilden syns Jung Soo-kyung, vice vd och chef för Automotive Electronics Business Unit på Hyundai Mobis (fjärde från vänster), och Dr. Bernhard Ohnesorge, medlem av ledningsgruppen för Shared Production Unit på Zeiss (femte från vänster), posera för ett foto. (Foto: Hyundai)
På bilden syns Jung Soo-kyung, vice vd och chef för Automotive Electronics Business Unit på Hyundai Mobis (fjärde från vänster), och Dr. Bernhard Ohnesorge, medlem av ledningsgruppen för Shared Production Unit på Zeiss (femte från vänster), posera för ett foto. (Foto: Hyundai)
ANNONS

Senaste nytt

Fördelar med holografisk vindrutedisplay

ANNONS

Den holografiska vindrutedisplayen erbjuder flera fördelar jämfört med traditionella skärmar i bilar. För det första ökar den säkerheten genom att låta föraren fokusera på vägen samtidigt som viktig information visas.

För det andra frigör den utrymme på instrumentbrädan och skapar en mer öppen och luftig känsla i kupén.

Lansering och framtidsplaner

Hyundai Mobis och Zeiss har redan påbörjat utvecklingen och planerar att massproducera tekniken så tidigt som 2027.

Enligt marknadsundersökningsföretaget OMDIA Research förväntas den globala marknaden för holografiska vindrutedisplayer växa till cirka 7 miljoner enheter år 2030.

Jung Soo-kyung, chef för Hyundai Mobis Automotive Electronics Business Unit, ser samarbetet med Zeiss som en startpunkt för att integrera optik och fordonsteknik inom fler områden, såsom holografiska displayer för bilens interiör och exteriör, samt 3D-baklyktor.

Hyundai Mobis har tidigare legat i framkant när det gäller fordonsdisplayer.

De var först i världen med att utveckla en rullbar display (2023) och en vridbar display (2022).

Spöklikt: Rivians elbilar får Halloween-kostym

Amerikanska elbilstillverkaren Rivian har tröttnat på allvaret i bilbranschen och lanserar nu en serie lekfulla Halloween-teman för sina R1-fordon. Rivian

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]