Leasing har blivit en alltmer populär ägarform för den som vill ha bil. Men nu blir det allt dyrare att leasa sin bil. Ökade kostnader över lag i kombination med räntehöjningar bidrar till prisbilden.

ANNONS

Inflation, komponentbrist och räntehöjningar är alla faktorer som gör det mindre fördelaktigt att leasa sin bil, skriver Dagens Industri.

Di har jämfört hur mycket mer du behöver betala för att leasa en elbil i dag jämfört med för ett år sedan.

På tio år har andelen personer som leasar sin bil i stället för att äga den gått från 5 till 50 procent, skriver Di. Sju av tio elbilar är leasingfordon.

Men när det gäller elbilarna har priserna stigit med upp till 2000 kronor per månad bara på ett år. En förklaring är att det kostar mer att över huvud taget ha en bil i dag, även om du köper och äger den på vanligt sätt.

Leasa dyrt i högräntemiljö

Komponentbrist, högre råvarupriser och leveransproblem tillsammans med högre produktionskostnader över lag har ändrat förutsättningarna i bilbranschen. Miljöbonusen för elbilar kommer dessutom att sänkas.

Förutom de branschspecifika förändringarna påverkar också den höjda räntan leasingavgiften. I takt med att Riksbanken höjer styrräntan blir också leasingavgiften högre. Den senaste höjningen på en procent kommer exempelvis att öka månadskostnaden för leasing med 200-300 kronor enligt bolaget Autolease.

ANNONS
ANNONS

Trots läget har privatleasingen inte sett en dämpad efterfrågan ännu. Snarare, menar Mats Silfver på Autolease, är det just nu utbudet som är ett problem.

Vissa bolag, bland annat Renault, uppger däremot för Di att billånen tar över från leasingmarknaden.

Leasing: De ökade månadskostnaden med mer än 2000:

Renault Zoe

2021: 2450 kr/mån (inkl vinterdäck)
2022: 4290 kr/mån. Enligt Renault finns Zoe i lager för 3999 kr/mån

Kia e-soul

2021: 2495 kr/mån (bilar i lager)
2022: 4650 kr/mån

ANNONS
ANNONS

Kia EV6

2021: 4695 kr/mån
2022: 6850 kr/mån