Dagens PS

Höjd fordonsskatt för bensin- och dieselbilar

Per Bolund menar att regeringens satsning på koldioxidlagring kan ta bort 400 000 ton.
”Vår bedömning är att det här i ett första skede kan fånga in 400.000 ton koldioxid”, säger Per Bolund om regeringens satsning på koldioxidlagring." (Foto: Duygu Getiren/TT)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 06 sep. 2021Publicerad: 06 sep. 2021

Regeringen fyller på med 1,9 miljarder kronor till klimatbonus åt den som köper bilar med låga utsläpp. Men samtidigt får de som köper utsläppstunga bilar betala mer i fordonsskatt.

Pengarna för årets klimatbonus har redan tagit slut och utbetalningarna stoppades i augusti. Nu vill regeringen fylla på med 1,9 miljarder kronor, skriver TT enligt Dagens industri. Men det innebär också höjd fordonsskatt för den som väljer en smutsigare bil.

Bonusen kan man få om man köper en bil med låga utsläpp. Nästa år räknar regeringen med att ytterligare 550 miljoner kommer att behövas.

”Det här är satsningar som möter vår tids stora utmaningar, inte minst klimatkrisen och den pandemi som har drabbat oss”, sa Per Bolund i samband med regeringens pressträff.

Bilköpen kommer att beskattas enligt ett bonus-malussystem, där malus-delen nu förstärks. Det innebär att den som köper en ny bil som ger höga utsläpp kommer att få betala mer i forddonsskatt.

Regeringen kommer efter att förslaget skickats på remiss återkomma till riksdagen med ett förslag om höjd malus under 2022. Det kommande förslaget bedöms kunna träda i kraft den 1 juni 2022.

Utöver den nya skattemodellen för fordon kommer regeringen att satsa mer på tåg- och de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Dessutom satsar regeringen 111 miljoner kronor på att bygga upp ett nytt nationellt biljettsystem.

Läs också:

Statens jätteförlust på bonus-malus: “Blir tokigt”
Skattechock gav jättetapp på bilmarknaden

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS