En legendarisk motor sägs göra comeback. Rykten sprids om kraftfulla varianter av V8 och möjliga återkomster i klassiska modeller.
Hemi V8: Återkomsten från de döda?


Mest läst i kategorin
Rykten florerar om att den ikoniska Hemi V8-motorn kan göra en oväntad återkomst. Tillverkningen, som tidigare skedde i Mexiko, sägs nu flytta till Dundee Engine Plant i Michigan, USA. Detta skapar spekulationer om att motorn kan återvända till modeller som Ram 1500 och Dodge Durango, skriver Carscoops.
Återupplivning av en legend
Produktionen av Hemi V8-motorn avslutades i Stellantis anläggning i Saltillo, Mexiko, vilket väckte starka reaktioner från entusiaster. Den tidigare vd:n för Stellantis, Carlos Tavares, ansågs vara ansvarig för beslutet. Men efter hans avgång har situationen förändrats. Dodge vd, Matt McAlear, har gett antydningar om att V8-motorns saga kanske inte är helt slut.

Därför får skrotningspremie ingen effekt – lockar nästan ingen
Regeringens storsatsning på en skrotningspremie för bensin- och dieselbilar har inte fått det genomslag som förväntades. Trots att 500 miljoner kronor
Enligt källor inom branschen planerar Stellantis att återuppta tillverkningen av motorn i Michigan redan i augusti 2025. Det ryktas om att flera varianter av motorn kommer att tillverkas, inklusive 5,7-liters, 6,4-liters Apache och den kompressormatade 6,2-liters Hellcat. Den enda motorn som inte kommer att tillverkas i Dundee-anläggningen är 6,4-liters Big Gas Engine (BGE), som för närvarande driver Ram 2500 och 3500 Heavy Duty-lastbilarna.
Återkomst av V8 till Ram och Durango?
Läckta dokument tyder på att Hemi V8-motorn kan återvända till Ram 1500-serien, eventuellt i en uppdaterad TRX-variant. Samma dokument pekar på att 5,7-liters V8-motorn kommer att fortsätta att användas i Dodge Durango R/T fram till modellåret 2026, innan suven får en fullständig omdesign 2027.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Det finns dock ingen indikation på att Hemi V8-motorn kommer att återvända till Dodge Charger inom en snar framtid. Stellantis ingenjörer har tydligt uttalat sig om att den nya Charger-plattformen inte är kompatibel med den gamla V8-motorn utan omfattande förändringar. Den nästa generationens Charger förväntas istället använda sexcylindriga Hurricane-motorer och helt elektriska drivlinor.

Inte bara Shell – snart inga mackar kvar
Shell försvinner från de svenska vägarna. I Stockholm försvinner mackarna helt. Stockholmarna har fått säga ”Hej då, macken” ofta… Beskedet har som sagt
Läs också:
Undvik bråk om fritidshuset – så planerar du ditt testamente rätt. News 55
Stärkta kronan leder tyvärr till dubbelsmäll för svenskar. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.