Tesla laddar för höstens elbilskrig. 100-tals exemplar av nya suven Model Y har anlänt till Sverige. Audi, Hyundai, Kia, Volkswagen, Volvo och Skoda ger Tesla en tuff match om SUV-köparna i höst.

ANNONS

Drygt 30 000 nya elbilar har redan registrerats i Sverige i år. De helt eldrivna bilarna har ökat sin andel till 13 procent av alla sålda bilar och har mer än fördubblat försäljningen jämfört med förra året.

Nu laddar biltillverkarna upp för rena SUV-kriget om bilköparna i höst. Sju nya elbilsmodeller lanseras i Sverige och det kommer att bli en hård match om köparna. SUV:ar är svenskens favoritbil nummer ett och försäljningen av elbilar kan ta fart ytterligare. Men den tidigare ettan Tesla får en tuff match mot övriga tillverkare.

Tesla model Y
Tesla Model Y är en stor suv, men ser ganska smäcker ut när den visas upp på Teslas servicecenter i Segeltorp.

Tesla Model Y
Tesla har precis börjat leverera sin nya suv Model Y till kunderna. 100-tals bilar har rullat in till Sverige. I Stockholm står bilarna uppställda i långa rader på Teslas anläggning i Trosta någon mil från Arlanda. Bilen har många goda egenskaper, men med en prislapp som börjar på 719 000 kronor före miljöbilspremien på 70 000 kronor blir det ingen lätt match att vinna SUV-kriget mot de andra tillverkarna.

Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5. (Foto: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5
Hyundais nya elbil är ett stort tekniskt framsteg för den koreanska tillverkaren. Bilen har 800-voltsladdning som gör att den laddar snabbare än de flesta andra elbilar på marknaden. Hyundai har valt en design som verkligen sticker ut och bilen är slutsåld i Sverige de närmaste månaderna.

Kia EV6
Kia EV6 gör noll till 100 på 3,5 sekunder. (Foto: Kia)

KIa EV6
Kia bygger sin nya elbil EV6 på samma bottenplatta som Hyundai och bilen har samma teknik med 800 voltsladdning. Designen och interiören gör att Kia kliver upp ett par pinnhål på premiumskalan. Och för den som vill åka riktigt fort finns en GT-version som gör 0-100 km/h på endast 3,5 sekunder. Det är till och med snabbare än Tesla Model Y Performance och i paritet med Lamborghini. Om ett par månader kommer de första exemplaren till Sverige.

Volkswagen ID.4 GTX.

Volkswagen ID.4 GTX
Volkswagen ID.4 är Sveriges mest sålda elbil hittills i år, och nu lanseras suven i det fyrhjulsdrivna GTX-utförandet. Bilen får säkrare vägegenskaper och upp till 299 hästkrafter när batteriet är fulladdat. Det lär räcka långt och Tesla får jobba hårt om de ska återvinna förstaplatsen från Volkswagen. Leveranserna av ID.4 GTX har redan startat.

Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron och kanske just den snygga Sportback modellen kommer att ruska om bland elbilarna. (Foto: Audi)

Audi Q4 e-tron
Audis nya elbil Q4 e-tron är lika rymlig som stora e-tron, trots att den har betydligt lägre prislapp. Audin är klart trevligare att köra än sina något enklare syskon från Volkswagen och Skoda. En hård motståndare för Tesla Model Y. Audi har hittills fått ut 300 bilar på svenska marknaden.

ANNONS
ANNONS
Skoda Enyaq iV Sportline
Skoda Enyaq iV Sportline (Foto: Skoda)

Skoda Enyaq
Skodas elbil bygger på samma bottenplatta som Audi Q4 e-tron och Volkswagen ID.4, men Skoda har lyckats riktigt bra med designen och bilen ger en lyxig känsla. Tiden då Skoda var ett påvert budgetmärke är förbi. Ser mer ut som en vanlig bil än Volkswagen ID.4. Skoda är inte längre billigare än Volkswagen, men kanske bättre?

(Foto: Volvo Cars)

Volvo C40
Volvos senaste elbil C40 känns föråldrat redan vid lanseringen. Den bygger helt på gamla XC40 och har sämre räckvidd och mindre utrymmen än samtliga konkurrenter trots väl tilltagen prislapp. C40 lär inte bli någon storsäljare i Sverige. Volvo är rejält på efterkälken när det gäller elbilar, även fast de just nu gör mycket reklam för sina elbilar. Leveranserna startar i vinter.