Dagens PS

Helgerån eller inte - här elektrifieras en unik Ford GT40

Ford GT40
Ford GT40 som elbil. (Foto: Everrati)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 14 sep. 2022Publicerad: 03 sep. 2022

Att elektrifiera veteran- och entusiastbilar anses av många vara helgerån. Nu har det brittiska företaget Everrati tagit kanske tagit det för långt genom att tillverka en helt elektrisk Ford GT40.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

GT40 motor

Motorn som pumpar ut 800 hästkrafter och 800 newtonmeter. (Foto: Everrati)

Elektriska konverteringar

Everratis verksamhet bygger på att konvertera ikoniska bilmodeller från fossildrift till eldrift.

Utbudet består för närvarande av en Porsche 911 av generation 964, Land Rover Series IIA, en Mercedes-Benz W113 och nu även en Ford GT40.

60-talsikon

Ford GT40 tillverkades av jänkarna mellan 1964 och 1968. Den drevs av olika varianter av Fords V8-motor som varierade mellan 4,1 och 7 liter i cylindervolym.

Bilen är mest känd för att ha kört i Le Mans och tagit hem första, andra och tredje platsen till Ferraris stora förtret.

Nu har Everrati gjort något som hade fått självaste Carroll Shelby och Ken Miles att vrida sig i graven – de har konverterat en GT40 från att ha en vrålande V8 till att i stället ha en elmotor under huven.

ANNONS
Ford GT40 interiör

Hantverket är det inget fel på i Ford GT40 by Everrati. (Foto: Everrati)

Nästan dubbelt så kraftfull

Ford GT40 by Everrati pumpar ut 800 hästkrafter och lika många newtonmeter. Det är nästan dubbelt så mycket som GT40 i original-utförande.

Bilen har ett 700 voltssystem vilket möjliggör snabbladdning. Batteriet är på 62,5 kilowattimmar men ingen räckviddssiffra har angetts.

0-till-100 avverkas på under fyra sekunder och toppfarten är strax över 200 kilometer i timmen.

Även interiören har fått sig en uppdatering och består av det märket kallar för hållbart läder.

Helgerån eller framtidens lösning?

Att elektrifiera en sådan ikonisk modell som Ford GT40 de facto är bestämt kontroversiellt.

ANNONS

Everratis argument är att de ska möjliggöra en grönare framtid och tillåter deras kunder att njuta av gamla bilar i nytappning.

Kruxet är att en bil som en Ford GT40 – i originalutförandet – rimligtvis lär köras oerhört få mil per år.

Att proppa den full med batterier är i sig mycket sämre för miljön än att bara låta bilen vara kvar i sitt ursprungsskick.

Det är lite som att köpa ett gammalt medeltidsslott och renovera upp det så det liknar ett nybygge. Charmen försvinner helt. Vad tycker du?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS