Volkswagen-skandalen, även känd som ”dieselgate”, visade att bilingenjörerna inte kunde lösa avgasfrågan ”med regelrätta och ekonomiskt rimliga metoder” och när nu FCA (Fiat-Chrysler) avslöjas med byxorna nere är det dags att på allvar ifrågasätta dieselbilarnas vara eller icke vara.

ANNONS

Det skriver Dagens Industris motorexpert Håkan Matsons i en färsk debattartikel. Att sätta dit fifflande biljättar – även om medvetet fusk ännu inte är fastställt i FCA:s fall – räcker inte, menar Matson. Problemen med avgasreningen, som tycks vara både svår och dyr för tillverkarna, borde få politikerna i Europa och Sverige att lyfta blicken och på allvar ifrågasätta dessa miljöbilars existens, konstaterar motorskribenten.

”En del av Europas politiker verkar tro att bilindustrin skulle ha något sorts moralisk skyldighet att se till att uppfylla något utöver reglerna. Det är naivt”, skriver Matson.

ANNONS
ANNONS