Dagens PS

Renault Kangoo: Bilen för både post och påve

Renault Kangoo
Sedan 1997 har franska Renault byggt över 4 miljoner exemplar av den lilla skåpbilen Kangoo. Ett svårslaget rekord. (Foto: Renault)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 18 dec. 2023Publicerad: 18 dec. 2023

Det var pukor och trumpeter när Renault Kangoo nummer 4 miljoner rullade ut från fabriken i franska Maubeuge.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den lätta smidiga mini-vanen Renault Kangoo har sedan den första bilen rullade av bandet 1997, blivit en monumental succé för Renault.

Bilen, som självklart är döpt efter den alerta, trevliga och snabba kängurun (på engelska Kangaroo) togs fram som ett fordon mellan den traditionella combin och den stora hantverkar-vanen.

En bil som skulle vara praktisk som få men utan att vara stor och klunsig.

Renault Kangoo Post
Visst känner du igen den postgula Kangoon som med postverkets logga på, trafikerat miljontals svenska postvägar. (Foto: Renault)

Redan från starten formades Renault Kangoo så att den skulle fungera både som personbil och smidig hantverkarbil.

Personbilsvarianten blev bekvämt inredd och isolerad som en “vanlig” bil, medan hantverkarvarianten var en enklare variant med endast två framsäten och resten som ett oisolerat skåp.

Fyra generationer senare

Sedan dess har fyra generationer av den lilla smidiga bilen producerats med mängder av varianter för att fylla all de krav och önskemål som marknaden kommit med.

ANNONS

Den finns i dag med kort eller långt skåp, som pickup, med fyrhjulsdrift och med mängder av olika inredningsalternativ för både professionellt och privat användande.

Renault
2011 släppte Renault den första elektriska Kangoon och sedan dess har de miljövänliga och tysta arbetsbilarna sålts i mängder. (Foto: Renault)

Redan 2011 släppte Renault Kangoo Z.E. där efternamnet står för Zero Emission. Bilen var då mycket tidigt ute med ett eldrivet kommersiellt fordon, vilket också resulterade i utmärkelsen Van och the Year samma år.

ANNONS

Senaste nytt

400 per dag

I Renaults fabrik i franska Maubeuge rullar i dag 400 nya Kangoos ut ur fabriken varje dag – eller om du hellre vill: en ny bil var 90:e sekund.

Renault Kangoo Z.E.
Med fyrhjulsdrift och personbilsinredd är en lång Kangoo en praktisk lekkamrat för äventyr i skog och mark. (Foto: Renault)

Många bilar lackeras redan i fabriken i beställarens speciella kulör, vilket inte är något bekymmer. Lackverkstan har direkt tillgång till 370 olika kulörer, några speciellt framtagna till större kunder, som ett dussin statliga postbolag och budfirmor som är stora Kangoo-användare.

Kangoo som Popemobile

ANNONS

En av de mer överraskande Kangoo-användarna är Påven, som har en specialutrustad bil på sitt sommarställe som vardagsbil.

Renault
Påven Benedict XVI i baksätet på sin Kangoo Z.E. Och duger den åt påven borde den väl duga åt oss dödliga också? (Foto: Renault)

Läs mer:

Om den jubilerande arbetshästen här.

Då visas efterträdaren till Renault 5 (Dagens PS)

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS