Elbilen har länge hyllats som den obestridliga framtiden för fordonsindustrin, en symbol för grön omställning och hållbar mobilitet.
Glöm elbilen? Detta kan vara teknikskiftet ingen förutsåg


Mest läst i kategorin
Men nu vänds blickarna mot en sensationell utveckling från världens största biltillverkare. De uppges arbeta på en banbrytande motorteknik som inte bara utmanar elbilens dominans, utan potentiellt kan omdefiniera vad vi trodde var framtiden för bilismen.
Detta kan vara den oväntade vändning som ingen förutsåg.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
En teknik som utmanar elbilens krona
Det som länge har betraktats som bilismens framtid, elbilen, möter nu en oväntad utmanare. Världens största biltillverkare, Toyota, rapporteras av Nyheder DK ha avslöjat en motorteknik som kan förändra hela marknaden för elbilar.
Det handlar inte om en retroaktiv återgång till gamla bensinslukande fordon, utan om en revolutionerande omtolkning av förbränningsmotorn, byggd med fokus på extrem hållbarhet och effektivitet. Denna avancerade hybridlösning utnyttjar bränsle på ett radikalt annorlunda sätt, med betydligt lägre koldioxidutsläpp än tidigare.

Effektivitet som kan skrämma elbilsmarknaden
Enligt uppgifter ska den nya motorn kunna frigöra häpnadsväckande 50 procent mer energi per liter bränsle jämfört med konventionella motorer.
Detta uppnås genom en sofistikerad kombination av högkomprimerad förbränning och intelligent temperaturkontroll, allt paketerat i en konstruktion som kräver mindre underhåll än både elbilar och traditionella bensinfordon, skriver Tv2.no.
Om denna teknik lever upp till förväntningarna, kan den totalt förändra spelplanen. Elbilarnas starkaste argument – låga koldioxidutsläpp och driftskostnader – kan nu mötas utan de problem som ofta förknippas med elbilar, som räckviddsångest, batterislitage och beroendet av sällsynta mineraler.

Toyota förtydligar – men hemligheten kittlar
Trots de vilda spekulationerna har Toyota, via sin norska importör, klargjort vissa detaljer. Ett cirkulerande citat från Toyotas vd Koji Sato, ‘Vår motor betyder slutet för elbilar’, har avfärdats som inkorrekt, rapporterar TV2 Norge.
Toyota framhåller att de satsar på flera parallella lösningar för att minska bilarnas utsläpp, istället för att lägga alla ägg i samma korg. Idag utgör eldrivna modeller mindre än en procent av Toyotas totala bilförsäljning, även om Lexus-modellerna räknas med.

Toyotas vd slår larm: Elbilar smutsigare än du tror
Elbilsrevolutionen ifrågasätts nu av en tungviktare i bilindustrin, Akio Toyoda. Deras argument får en kanske att tänka om. Toyotas styrelseordförande
Ett hemligt vapen: ammoniak som bränsle
En av de mest spännande innovationerna som Toyota, tillsammans med sin kinesiska partner GAC, utvecklar är en motor som drivs med ammoniak. Denna teknik syftar till att dramatiskt minska utsläppen, med potential för upp till 90 procent lägre utsläpp jämfört med dagens bensin- och dieselmotorer.
Qi Hongzhong, ingenjör vid GAC:s utvecklingscenter, har förklarat att de har löst problemet med ammoniaks svårantändlighet och gjort det möjligt att använda som bränsle i personbilar, enligt Autocar.

Prototypen är en 2-liters fyrcylindrig motor på 161 hästkrafter. Även om det är ett pågående utvecklingsprojekt, är det ett tydligt tecken på att Toyota utforskar vägar bortom enbart elbilar.
Fördelar och utmaningar med det nya bränslet
Ammoniak är en gas som består av kväve och väte och kan framställas från förnybara källor. Den största fördelen är att förbränningen inte genererar koldioxidutsläpp, eftersom ammoniak saknar kolatomer. Dessutom kräver det inte lika radikala förändringar i produktionsprocessen att tillverka ammoniakmotorer jämfört med en total övergång till elbilar. Distribution och försäljning kan också likna dagens system för bensin och diesel.
Energitätheten i ammoniak är dock för närvarande inte lika hög som i diesel och bensin, och framställningen är energikrävande. Ett annat område för förbättring är utsläppen av andra skadliga ämnen, som kväveoxider (NOx), som bildas vid ammoniakförbränning.
Toyota fortsätter dock att investera i en bred portfölj av teknologier för att minska utsläppen, inklusive vätgasdrivna motorer, en rad nya elbilar som planeras de närmaste åren, och att ständigt förbättra effektiviteten i sina fossilmotorer.
Frågan är nu om denna breda strategi kan vara svaret på framtidens bilism, snarare än enbart eldrift.

Stort test: Här är elbilen som hyllas mest av journalisterna
Europas motorjournalister har synat tre framstående elbilar i sömmarna: Tesla Model 3, Peugeot e-5008 och Volkswagen ID.7 Tourer. Medan Tesla Model 3
Missa inte:
19 miljoner på sju timmar när Lars Lerin sålde konst. News 55
Viktigare än lön: Detta värdesätter svenskar mest på jobbet. E55
“Oroande” – Trump får gyllene aktie i stålbolag. Realtid
ANNONS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.