Dagens PS

FZero: egen Batmobile för 22 miljoner

Rodin FZero snett bakifrån omslagsbild
Foto: Rodin
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 10 aug. 2022Publicerad: 10 aug. 2022

Det här är en Rodin FZero, den nyzeeländska biltillverkaren Rodins första gatlagliga bil. Typ. Snabbast i världen ska den i alla fall vara, vilket inte är helt osannolikt med ett förhållande mellan effekt och vikt som slår Koenigsegg Jesko Absolut med 50 procents marginal.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Okej, gatlaglig är att ta i. Det här är Rodins första bil där man har ambitionen att göra den gatlaglig. De första 30 exemplaren ska byggas helt utan förbehåll av det slag som krävs för att få köra en bil på allmän väg.

Tråkigt, kan tyckas, men då ska man tänka på att Rodin här utlovar en bil som ska gå fortare än en Formel 1-bil.

Rodin är ungefär Reodor Felgen

Hur kan sådana ambitioner komma från ett företag som få av oss någonsin har hört talas om? Svaret på den frågan är antagligen något i stil med det vi fick höra i Christian von Koenigseggs sommarprat. I mitten finns ett frö i form av en storartad dröm, som sedan närts av hårt slit i många år.

På Rodins CV återfinns också modellen FZed, som inte har ett endaste dugg gatbil över sig. Det rör sig om det avbrutna Lotus-projektet T125, som nyazeeländarna tog över och färdigställde – alltså ett faktiskt substitut till en Formel 1-bil för bästa sortens bandagar.

Företagets grundare, 69-åriga David Dicker, är en australienare som flytt sitt hemland på grund av upplevda svårigheter med att driva den sortens verksamhet som går ut på att konstruera gränslösa sportbilar.

Dicker har själv gjort mycket av designarbetet bakom nya FZero. På fritiden underhåller han en betydande Ferrari-samling, och stoltserar med att han aldrig har sålt ett exemplar som han har köpt nytt.

ANNONS

Senaste nytt

Rodin FZero har ofattbara specifikationer

ANNONS

Det som gör att FZero blir så snabb är en kombination av siffror som man knappt kan ta för att vara sanna. Bilen får mer än 1,7 hästkrafter per kilo!

Man kan se att det inte är någon tung sak, men att den bara väger fjäderlätta 698 kilo är sensationellt – inte minst om man tar i beaktande att det är en hybrid.

För framdrivningen finns en elmotor på 176 hästkrafter och en fyra liters dubbelturbo-V10:a på det plus tusen pållar till. Motorn i FZero ska bli världens lättaste och mest kompakta V10-motor, och varvstoppet ligger vid tiotusen varv.

Hur fort den accelererar är inte känt, bara att den fortsätter göra det upp till 360 kilometer i timmen. Att den inte fortsätter efter det beror sannolikt på att man inte vill offra några kilon på en utväxling som tillåter så höga hastigheter; växellådan väger bara 66 kilo.

Batmobile med Lotus-känsla

Som bilden ovan visar är allt detta paketerat i någon sorts korsning mellan en Formel 1-bil, en Le Mans-racer och en Batmobile. Den svarta färgen med gulddetaljer påminner om FZed, och lär i båda fall vara en nick till Lotus gamla Formel 1-färgschema.

Vill man ha en Rodin FZero kan det vara bra att ha samma ekonomi som ett racingstall, eller kanske Bruce Wayne. Priset lär nämligen landa någonstans kring 22 miljoner kronor. 

Här finns mer läsning om supersportbilar.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS