Modellen har flera decennier på nacken men är fortfarande skållhet. Kolla här.
Frossa i Porsches klassiska cabriolet
Mest läst i kategorin
Porsche 911 Cabriolet visades första gången upp i september 1981 på den internationella bilsalongen i Frankfurt.
Året därpå rullade den öppna 911:an av det löpande bandet och sedan dess är sportbilen ett givet inslag i modellprogrammet.
Porsche cab-nördar kan alltså andas ut. Det blir en variant av den tjusiga sportbilen även i år.
“Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses upp i högre farter. Taket kan öppnas och stängas i hastigheter upp till 50 km/tim. Ny hydraulik minskar öppningstiden till cirka tolv sekunder och en elektriskt utfällbar vindavvisare förhindrar drag i nacken”, heter det i ett pressmeddelande.
Och vidare:
“Porsche 911 Cabriolet finns till att börja med som Carrera S med bakhjulsdrift och Carrera 4S med fyrhjulsdrift. Båda förlitar sig på en turboladdad sexcylindrig boxermotor på 2 981 ccm med 331 kW (450 hk) och 530 Nm vridmoment mellan 2 300 och 5 000 varv per minut. En förbättrad insprutningsprocess samt optimering av turboaggregaten och systemet för laddluftkylning har gjort motorn effektivare och minskat utsläppen. Kraften överförs via en nyutvecklad åttastegad dubbelkopplingslåda.”
Porsche uppges accelerera från 0-100 km/tim på 3,9 sekunder, och ännu snabbare med ett tillvalspaket (3,7 sekunder).
Toppfarten för Carrera 4S Cabriolet är 304 km/tim, framgår det.
Nya 911 Cabriolet beskrivs som ett självsäkert muskelpaket med sofistikerade assistenssystem, som bland annat varnar för vatten på vägbanan.
“Föraren kan därefter med ett knapptryck, eller genom att använda modeomställaren på ratten (Sport Chrono-paketet), ställa in bilen för ökad säkerhet.”
Ett kamerabaserat varnings- och bromssystem signalerar om risken finns för kollisioner med andra fordon, fotgängare och cyklister. Den nya Porschen är utrustad med nödbroms om situationen kräver det.
Utöver detta kan föraren få hjälp av en backkamera när bilen ska parkeras, värmekamera finns som tillval i 911 och även en avancerad farthållare.
Priset då?
Tja. En Porsche 911 Carrera S Cabriolet kostar i Sverige från 1.285.000 kronor och 911 Carrera 4S från 1.355.000 kronor.
Tänker du kosta på dig den exklusiva leksaken till i vår?
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.