En ny studie visar att det är lättare att få bilen godkänd om det finns många besiktningsstationer i närheten. Men besiktningen riskerar också att bli sämre.
Fler besiktningsstationer gör det lättare att få bilen godkänd
Mest läst i kategorin
Nationalekonomerna Osmis Habte och Jerker Holm har i en ny studie kommit fram till att andelen godkända besiktningar ökar med 0,3-1,9 procent om en ny station tillkommer på en medianmarknad, skriver Teknikens Värld. En liten siffra kan tyckas, men i Sverige blir det 30 000 bilar.
“Det är svårt att exakt säga vilken mekanism som förklarar resultaten men en som ligger nära till hands är att det är lättare för en missnöjd bilägare som fått sin bil underkänd att byta station när det finns flera att välja mellan i närområdet. Detta gör det mer ”kostsamt”, i termer av kundbortfall, för en station att vara strikt i besiktningarna när det finns många konkurrenter jämfört med få, säger Jerker Holm.”
Fokus på säkerhet
Habte och Holm menar att den svenska besiktningsmarknaden kan ses som en reglerad marknad fokuserad på säkerhetskontroll eftersom svensk bilbesiktning inte får sälja relaterade tjänster som till exempel reparationer.
De säger också att konkurrens gärna får påverka effektivitet, men inte sannolikheten att få sin bil godkänd.
Med andra ord så kan det alltså vara lätt att få besiktningen godkänd, men det är inte säkert att bilen släpps igenom om det bara finns en besiktningsstation där du bor.
Det kan vara värt att tänka på om du vet med dig att din bil egentligen kräver reparation – särskilt om du är mån om säkerheten.
Senaste nytt
CONVENDUM BIG OFFICE – fler storbolag väljer CONVENDUM
CONVENDUMs olika Big Office-lösningar lockar några av landets främsta bolag. Fördelarna är många och befriar företag från allt arbete med det egna kontoret. Söker du efter en flexibel och kostnadseffektiv kontorslösning? Kontakta oss här! Fler storbolag väljer CONVENDUM | CONVENDUM
Bokföring för ett smartare företagsliv
Koppla Fortnox till din bank och Skatteverket för en självgående bokföring.