Dagens PS

Fiat e-Ducato – elbilen som inte borde gå på el

Fiat e-Ducato
Är Fiat e-Ducato redo att bli helt eldriven? Vi undersöker. (Foto: Marcus Berggren)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 08 maj 2023Publicerad: 07 maj 2023

Bilindustrin är mitt i en omställning till elektrifierade personbilar. Transportbilssektorn är dock inte långt bakom och e-Ducato är Fiats bidrag till grön transport.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fiat Ducato kan väljas i en mängd olika utföranden och konfigurationer, och den elektriska varianten utlovas vara precis lika funktionell som förbränningsversionen.

Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Fiat Ducato är redo att drivas helt på el.

Design utan kompromisser

Vid första anblick är det inget som tyder på att e-Ducato skulle vara en ren eltransportbil.

Den ser precis ut som en vanlig Ducato med ytterbackspeglar stora som elefantöron och en klassisk skåpbilsdesign.

Fiat e-Ducato

Eldrivna Fiat e-Ducato är identisk med förbränningsvarianten. (Foto: Marcus Berggren)

Att man inte har ändrat designen har dock sina nackdelar. Ett exempel är att laddporten sitter under ”tanklocket” bakom förardörren.

Detta är ett problem eftersom många snabbladdare kräver att man parkerar med fronten mot laddaren och då räcker inte kabeln. En bättre lösning hade varit att flytta laddporten till bilens front.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

E-Ducato är plastig men funktionell

Insidan är enkel och relativt plastig på vissa ställen, precis som man förväntar sig att en skåpbil ska vara.

I mitten sitter en infotainmentskärm som är funktionell och som är kompatibel med Apple CarPlay.

Den viktigaste skärmen sitter dock till vänster om ratten och är på så sätt bara tillgänglig för föraren.

Fiat e-Ducato

En funktionell skärm vid föraren visar all tänkbar information. (Foto: Joel Sandberg)

Här visas all möjlig information om elförbrukning, hur effektivt man har kört, batteristatus räckvidd och mer.

Fiat e-Ducato slutar inte pipa

Växelväljaren har inget P-läge så när man startar bilen, genom att vrida på en konventionell nyckel, behöver spaken ligga i neutral.

ANNONS

Trots detta envisas e-Ducato med att ge ifrån sig ett oerhört enerverande pipljud innan växeln lagts i. Det är samma öronskärande ljud som när dörrarna är öppna, eller bältet inte är fastsatt.

Fiat e-Ducato

Växelväljaren har inget P-läge. (Foto: Joel Sandberg)

Dessutom går det inte att köra bilen om förarens bälte inte är fastsatt.

En bra funktion i teorin, men i praktiken innebär det att man måste sätta på sig bältet varje gång man ska förflytta bilen minsta lilla bit för att exempelvis få till en vettig vinkel vid en laddstation.

E-Ducato är en mardröm att ladda

När vi ändå är inne på laddning kan jag passa på att nämna en av Fiat e-Ducatos största problem, nämligen laddningsprocessen.

Snabbladdningen sker med en effekt på endast 50 kW vilket inte är särskilt snabbt. Vid flera tillfällen snittade laddningen cirka 35 kW vilket innebär att man når ungefär 70–80 procent på en timme.

Fiat e-Ducato

Snabbladdning av Fiat e-Ducato går i verkligheten relativt långsamt. (Foto: Joel Sandberg)

ANNONS

Det största irritationsmomentet är dock att laddningen bara fungerar om bilen är låst.

Det innebär att man inte kan stoppa i laddkabeln och sedan börja plocka ur saker eller städa ur kupén för att spara tid.

Det gör också att laddningen avbryts om man ska hämta något och låser upp bilen, eller om man låser in sig själv under laddningen och av någon anledning vill kliva ur.

Stannar man i bilen under laddningen går det dessutom inte att ha på värmen vilket innebär att det under vinterhalvåret snabbt blir kallt.

Konstant räckviddsångest

Att Fiat e-Ducato är en transportbil med ett väldigt specifikt syfte märks inte minst på den knappa räckvidden.

I testbilens utförande har den en räckvidd, enligt WLTP, på 167 kilometer. Det innebär en verklig räckvidd på maximalt 15 mil.

Fiat e-Ducato

Med det lilla batteripaketet är det lätt att få räckviddsångest. (Foto: Joel Sandberg)

ANNONS

E-Ducato går nämligen att konfigurera med tre eller fem batterimoduler där det större paketet ger 79 kWh och det mindre 47 kWh.

Testbilen hade alltså tre moduler vilket innebar en allmänt otrevlig upplevelse vid längre körningar.

De tidigare nämnda enorma backspeglarna hjälpte knappast till att minska luftmotståndet på motorväg.

Inget motorvägslok

I normalläge har e-Ducato en maxhastighet på 96 kilometer i timmen vilket knappt är tillräckligt för att köra om lastbilar på motorväg.

För att komma om på ett säkert sätt får man trycka igång powerläget som ökar toppfarten till 106 kilometer i timmen.

Det innebär dock att förbrukningen slår i taket och den redan korta räckvidden blir ännu kortare.

Fiat e-Ducato

e-Ducato är en transportbil för staden, inte långa sträckor. (Foto: Joel Sandberg)

ANNONS

Fiat e-Ducato är med andra ord en transportbil som ska användas i staden och gärna med en redan upplagd rutt som inte överstiger 15 mil.

Batteritorsk i Fiat e-Ducato

Vid ett tillfälle lyckades jag göra något som jag aldrig har gjort förut, nämligen att köra slut på batteriets laddning helt och hållet.

Det är nämligen så att bilens höjd gör att den inte går att köra in i de allra flesta parkeringsgaragen där många laddplatser, inklusive redaktionens, är placerade.

De begränsade laddmöjligheterna innebar att jag fick ta mig till en alternativ plats att ladda bilen över natten. Vid ankomst var laddaren upptagen och bilens laddstatus visade 4 procent.

Fiat e-Ducato

e-Ducato har ingen buffert. När räckvidden visar noll slutar bilen driva. (Foto: Joel Sandberg)

Jag parkerade cirka 100 meter från laddaren med planen att flytta bilen vid ett senare tillfälle.

Senare samma dag, när bilen skulle flyttas, hade den en procents laddning vilket inte var tillräckligt för att ta sig den sista biten till laddaren.

ANNONS

Tack och lov dog bilen några meter från laddaren vilket möjliggjorde att den kunde knuffas sista biten så att kabeln nådde fram och bilen kunde börja laddas.

Nästan alla andra elbilar på marknaden har en buffert när räckvidden visar noll, som tillåter några ytterligare kilometers färd. Någon sådan buffert har dock Fiat valt att inte ge e-Ducato.

Summan av kardemumman

Fiat e-Ducato gör mycket av det den ska göra bra. Skåpet är stort och det finns flera användbara hyllor att lägga saker på.

Dörrarnas öppningar är stora och breda och lastutrymmet tillåter en normalväxt person att stå raklång.

Eldriften gör att bilen är tyst i lägre farter, men på motorväg sipprar det in en stort mängd vindljud. I stadstrafik fungerar eldriften bra och i powerläget känns den relativt rapp.

Problemet är laddningen, räckvidden och vissa funktioner som försämrar den elektriska upplevelsen.

Bilen har ett väldigt specifikt syfte, att transportera diverse saker i stadskärnan med en förutbestämd rutt.

ANNONS

Fiat e-Ducato är med andra ord en eltransportbil som inte borde gå på el. Särskilt inte med det lilla batteripaketet.

Fiat e-Ducato

Fiat e-Ducato är en väldigt praktisk och rymlig transportbil. (Foto: Marcus Berggren)

Fiat e-Ducato L2H2 (2023)
Motor: Elmotor, 122 hästkrafter, 280 newtonmeter.
Kraftöverföring: Automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h:
Toppfart: 100 km/h
Batteri: 47 kWh
Räckvidd: 167 km
Vikt: 2 365 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5413/2050/2579 mm
Pris: från 1 012 375 SEK

Högsta Växelns helhetsintryck av Fiat e-Ducato

Slutbetyg: 2/5

Fiat e-Ducato är inte en dålig transportbil. Den är riktigt praktisk och funktionell och gör precis det den utlovar – att lasta mycket. Problemet är att den inte passar som elbil, åtminstone inte i utförandet med det lilla batteriet.

Läs även: Provkörning av Iveco eDaily
Läs även:
Provkörning elektriska Renault Master – spartansk snigel 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS