Dagens PS

Ferrari 288 GTO – en dyrgrip från 80-talet

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 22 nov. 2021Publicerad: 26 aug. 2017

Ferrari 288 GTO togs fram för att tävla i grupp B rally när effektkriget var som galnast med bilar som hade över 800 hästkrafter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

FIA som satte reglementet för grupp B rally 1982 utlöste en kapprustning bland alla biltillverkare, det kallas idag för guldåldern inom rally. Den enda nackdelen var att antalet förare och fans som dog till följd av att bilarna hade över 800 hästkrafter rusade i samma takt.

Man var tvungen att sälja 200 bilar registrerade för gata för att få dem homologiserade. Så dessa bilar finns ute på gatorna i begränsad upplaga.

Det roliga tog slut 1986 då olyckan med den finska föraren Henri Toivonen och hans kartläsare Sergio Cresto på Tour de Corse blev den sista droppen för grupp B rally och FIA la ned tävlingsklassen.

Det lämnade Ferrari 288 GTO utan tävlingar

Det byggdes totalt 272 exemplar av Ferrari 288 GTO. Den var föregångaren till Ferrari F40, som var en specialbil för att fira 40 år som biltillverkare. 288 GTO är en klart mer diskret bil och den var baserad på Ferrari 308 GTB/GTS, men det fanns inte många delar som passade mellan modellerna. Bilen togs fram för att kunna konkurrera med de fordon som byggdes av bland andra Audi och Lancia. Ferrari hade utvecklat en ny 308 GTB V8-motor som gav 400 hästkrafter ur 2855 cc – Mycket tack till dubbla IHI turboladdare, laddluftkylare från Behr, och Weber-Marelli elektronisk insprutning.

Medan Ferrari 308 GTB/GTS hade sin V8 på tvären var 288 GTO motorn monterad på längden – för att få utrymme för turbo och laddluftkylare. Ferrari monterade en 5-växlad transmission i bakre delen av motorn, som är synlig bakifrån precis under registreringsskylten.

För att hålla vikten nere, var karossen på 288 GTO tillverkad i kolfiber, dörrar och huvar tillverkades i aluminium. Jakten på att hålla ned vikten resulterade i en totalvikt på 1160 kg.

Med 400 hästkrafter tog den sig från 0 till 100 kilometer i timmen på 4,8 sekunder med en toppfart på över 300 kilometer i timmen, vilket gjorde den till världens snabbaste serieproducerade bil

ANNONS

Dessa bilar är otroligt eftertraktade idag, man får ge upp till 20 miljoner kronor om man vill äga en idag, om du är sugen finns en ute för auktion hos Bonhams.

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS