Dagens PS

Farväl till ID.4 och ID.7 – Volkswagen gör om

Volkswagen städar och gör om. Nya namn på g. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen städar och gör om. Nya namn på g. (Foto: Volkswagen)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 maj 2025Publicerad: 20 maj 2025

Volkswagen tvingas till reträtt i namnfrågan. De kryptiska ID-namnen skrotas – nu satsar man på igenkänning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volkswagen gör en helomvändning i sin strategi för elbilar. Företaget meddelar nu att de kommer att överge de tidigare använda kryptiska alfanumeriska beteckningarna som ID.4 och ID.7 till förmån för mer traditionella och igenkännliga namn.

Detta avslöjade försäljningschefen Martin Sander i en intervju med österrikiska Auto & Wirtschaft. Beslutet kommer efter kritik mot de nuvarande namnen som upplevs som klumpiga och förvirrande, särskilt på marknader där endast ett fåtal ID-modeller säljs.

Martin Sander, styrelsemedlem för försäljning, marknadsföring och eftermarknad hos Volkswagen Personbilar. (Foto: Volkswagen)
Martin Sander, styrelsemedlem för försäljning, marknadsföring och eftermarknad hos Volkswagen Personbilar. (Foto: Volkswagen)

Slutet på ID-eran?

De två kommande modellerna ID.Every1 och ID.2all, som tidigare visats upp som koncept, kommer inte att behålla dessa namn i sina produktionsversioner. Exakt vilka de nya namnen blir är ännu inte officiellt kommunicerat, men Sander försäkrar att bilarna kommer att få “riktiga namn igen”.

Bilder: Volkswagen ID. EVERY1 – folkets nya elbil

Volkswagen har precis visat upp sin senaste elbil, konceptet ID. EVERY1. Det är en bil som lovar att göra elbilen tillgänglig för en bredare publik. ID.

Förhoppningen bland Volkswagen-fans är att de nya elbilarna ska anamma namn som Golf, Passat eller Jetta – namn med en lång och framgångsrik historia inom märket. Även om det inte är en garanti, ger Sanders uttalande en tydlig indikation på att Volkswagen lyssnar på kritiken och strävar efter en tydligare kommunikation kring sina nya modeller.

Billigaste elbilen någonsin? Volkswagen visar mer

Många väntar på mindre elbilar med ett mindre pris, men vem ska leverera? Volkswagen ställer sig längst fram i ledet just nu med ID. Every1. Volkswagen

ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Fokus på volym och pris

ANNONS

Volkswagen har höga förväntningar på sina kommande elbilar. ID.Every1, som lanseras 2027, är inte tänkt som en nischprodukt utan som en volymmodell som ska säkerställa god beläggning i fabrikerna. Målet är att nå ett ingångspris på cirka 230 000 svenska kronor (20 000 euro).

Även försäljningen av den befintliga ID.3-modellen har fått ett uppsving efter prissänkningar och attraktiva leasingerbjudanden, vilket visar på potentialen i priskänsliga segment.

ID.3 och ID.4: Fler knappar, bättre material

Volkswagen planerar en omfattande uppdatering av sina elbilar ID.3 och ID.4. Förändringarna omfattar både design, interiör och teknik. Detta meddelar

Strategi för en elektrisk framtid

Trots att EU diskuterar en eventuell uppmjukning av förbudet mot förbränningsmotorer 2035, håller Volkswagen fast vid sin elektriska strategi. Sander betonar att företaget ser en batterielektrisk framtid som oundviklig och att målet är att bli marknadsledare inom e-mobilitet, precis som de är på den europeiska marknaden idag.

Den befintliga lagstiftningen utgör grunden för företagets planering, och man är övertygad om att elbilar i grunden är en bättre produkt.

Femtio år av charm: Volkswagens klassiker rullar fortfarande på

Den lilla Polon som en gång lanserades med orden “Liten på utsidan. Stor på insidan.” har sannerligen levt upp till sitt motto. Volkswagen Polo firar nu

Nya modeller på horisonten

Innan ID.Every1 lanseras kommer Volkswagen att introducera seriever­sionen av ID.2all under 2026. Denna modell kommer att positioneras i ett lägre prissegment med ett förväntat pris från cirka 288 000 svenska kronor (25 000 euro).

ANNONS

Med dessa nya tillskott breddar Volkswagen sitt elektriska modellutbud som redan idag sträcker sig från den kompakta ID.3 till långdistansmodellen ID.7 och den populära ID. Buzz.

Sander framhåller att efterfrågan på de befintliga modellerna är god, med en stark orderstock för ID.3 och högre försäljning av ID.7 jämfört med Passat i Europa.

Lanseringen av ID.2all och ID.Every1 förväntas även öka efterfrågan på elbilar i södra Europa och ge Volkswagen en ny position i segmentet för mindre bilar.

Utmaningar i Kina och strategiska justeringar

På den kinesiska marknaden möter ID.7 tuff konkurrens med priskrig och rabatter. Volkswagen satsar dock inte på kortsiktiga marknadsandelar i Kina, utan följer en långsiktig tillväxtplan med fokus på att stärka sin position med en ny generation av Kinaskräddarsydda elbilar från 2026.

Samtidigt behåller Volkswagen sin starka ställning inom segmentet för bilar med förbränningsmotorer i Kina och arbetar med att gradvis elektrifiera även detta utbud.

Varningssignaler från Tyskland: Biljättarnas vinster rasar

Tuff start för tyska biltillverkare. Trots ökad försäljning pressas lönsamheten. Elbilar och tuff konkurrens skapar huvudbry. De tyska biltillverkarna

Återgång till traditionell försäljning

En annan viktig förändring i Volkswagens strategi är beslutet att avveckla agenturmodellen för försäljning av elbilar och återgå till ett traditionellt återförsäljarnätverk. Agenturmodellen, där Volkswagen i större utsträckning kontrollerat försäljningsprocessen, har fungerat väl för företagskunder i Tyskland under lång tid.

ANNONS

Däremot har den långsammare övergången till elmobilitet inneburit att det blivit för komplext och resurskrävande att driva två parallella försäljningssystem under en längre period. Sander betonar att ett starkt och motiverat återförsäljarnätverk är en stor tillgång och att beslutet att återgå till det traditionella systemet, åtminstone på kort och medellång sikt, ger mer entreprenöriell frihet för partnerna.

Långsiktigt ser Volkswagen dock fortfarande fördelar med agenturmodellen.

Kan Volkswagen behålla ledningen när konkurrensen hårdnar?

Volkswagen rivstartar 2025 som Sveriges största elbilsleverantör. Med en marknadsandel på 14,4 procent har bilmärket återtagit en ledarposition. Men med

Läs också:

Museum i Malmö AI-sminkade förintelseoffer med eyeliner. News 55

Prischock för både nya och gamla bilar i Sverige. E55

Lundins diamantbolag i kris: “Betydande utmaningar”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS