En Alfa Romeo Giulietta SZ ”Coda Tonda” är nu ute på auktion med ett utgångspris på 4,5 miljoner kronor. Auktionen avslutas på söndag, så ännu finns tid att ge sig in i budgivningen.

ANNONS

Alfa Romeo Giuletta Sprint Zagato  ”Coda Tonda” (ungefär rund svans på italienska) tillverkades åren 1960 till 1961 och bara i 169 exemplar. Den här godingen som nu auktioneras av Collecting Cars på är en riktig diamant och skapar habegär hos alla älskare av italienska sportbilar.

Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulietta ZS ”Coda Tonda” tillverkades mellan 1960 och 1961 (Foto: Hugo Winelid).
SZ
Bilarans runda bakdel gav dem smeknamnet ”Coda Tonda” (Foto: Hugo Winelid).

En italiensk klassiker

Alfa Romeo hade dragit sig tillbaka från motorsporten efter segern i formel 1-VM 1951, men många privatförare fortsatte att tävla med Alfas sportbilar i mindre klasser.

Giulietta Sprint Speciale var framgångsrik i sportvagnsracingens 1,3-litersklass i slutet av 1950-talet men för att bilen skulle vara fortsatt konkurrenskraftig tog Alfa Romeo fram en lättviktsversion avsedd för tävlingar.

Alfa Romeo vände sig då till Zagato med uppdraget att bygga en strömlinjeformad kaross i aluminium. Av totalt 217 exemplar fick 169 stycken den runda bakdelen som fick bilarna att kallas ”Coda Tonda” eller då rund svans eller bakdel.

Spännande ägarhistorik

Alfa Romeo
Bilen kördes med dubbdäck på isbanetävlingar och är modifierad för ändamålet (Foto: Hugo Winelid)

Den här runda svansen är ovanlig och särskilt fängslande. Med en spännande ägarhistorik och några speciella modifieringar är det här exemplaret verkligen unikt.

Någon gång har hjulhusen byggts om och fälgarna breddats. Enligt Tomas Schultz från Collecting Cars har den körts i isbanetävlingar med dubbdäck, därför är den också höjd i fjädringen.

Bilen kom till Sverige genom den svenska racerföraren Joakim Bonnier, eller Jo Bonnier, som han kallades på engelska. Han var generalagent för Alfa Romeo i Sverige och sålde bilen till sin vän och kollega Charlie Lohmander. 1967 såldes den till Hans Erik Zetterström och det var också han som lät modifiera bilen för att den skulle kunna köras på is med dubbdäck.

ANNONS
ANNONS

Sex år senare sålde Zetterström den vidare till Robert Lindfors som sedan ägde den i fyrtio år innan den nuvarande ägaren tog över.

Den skulle kunna lämnas som den är för att bevara sin speciella historia, men den kan likaså återställas till sitt ursprung.

Omfattande renovering

Under de senaste 25 åren har bilen genomgått en omfattande renovering och är i därför i väldigt gott skick. Den har lackerats om och interiören är också uppfräschad, även om det syns att den är använd.

Utöver de ombyggda hjulhusen har bilen modifierats så att den har fått större säten, en yttre backspegel på vänster sida och 15-tumshjul.

Den har även fått större bromsar både fram och bak, plus ett avgassystem från Ferrita. Den har heller inga kända krockskador.

Coda Tonda
Bilen lackades om för 25 år sedan (Foto: Hugo Winelid)
SZ
Interiören är uppfräschad men det syns att bilen är använd (Foto: Hugo Winelid).
SZ
Ratten ska vara i original (Foto: Hugo Winelid)
SZ
Fina välbevarade detaljer. Dörrhandtaget är i läder (Foto. Hugo Winelid).

 

ANNONS
ANNONS

Auktionen avslutas som sagt på söndag och utgångspriset är 4,5 miljoner kronor. Trots sitt höga pris är Fred MannerfeltCallisma, som förmedlar den fantastiska Alfan, övertygad om att spekulanterna är villiga att betala. Han understryker att det är en helt unik bil med en unik historia.

I våras gick en annan ”Coda Tonda” på Artcurials auktion för 417 200 euro, drygt 4 miljoner kronor, så sannolikt faller den svenska auktionen väl ut.

I skrivande stund är det senaste budet drygt en miljon kronor.

Se fler bilder här

Läs även: Kocken säljer Steve McQueens Jaguar [Dagens PS]