Dagens PS

Experter: Var fjärde elbil i Europa snart kinesisk

elbil Kina
Snart kan var fjärde elbil såld i Europa vara byggd i Kina. (Foto: Collage/BYD/TT)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 20 sep. 2023Publicerad: 20 sep. 2023

Kina är på frammarsch inom bilindustrin. En grupp tyska forskare väntar sig nu att var fjärde elbil såld i Europa kommer att vara byggd i Kina redan år 2025.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Siffrorna kommer från en grupp fordonsexperter på tyska Chemnitz Automotive Institute.

Fordonsimporten från Kina till Europa har ökat avsevärt under de senaste åren, och experterna förväntar sig att trenden ska hålla i sig.

Det rapporterar tyska Automobilwoche.

Fler nyregistreringar

Enligt Werner Olle, professor på Chemnitz Automotive Institute, förväntas kinesiska bilar stå för 600 000 nyregistreringar i Europa under 2023.

Detta motsvarar runt 5 procent av det totala antalet nyregistreringar på kontinenten.

År 2025 väntas importen av kinesiska bilar landa på 1,1 miljoner vagnar, motsvarande 7,5 procent av den totala nybilsförsäljningen.

ANNONS

Senaste nytt

Satsar på elbil

ANNONS

En stor andel av de bilar som importeras från Kina går emellertid på el. I detta segment har de således en betydligt större marknadsandel.

2023 väntas nästan 20 procent av alla elbilar sålda i Europa vara producerade i den kommunistiska diktaturen.

Redan år 2025 väntas motsvarande siffra landa på över 25 procent.

God konkurrenskraft

Att de kinesiska elbilarna säljer så bra beror enligt Olle till stor del på att de är billiga, med priser som ofta ligger tiotusentals kronor under de europeiska konkurrenterna.

Man ligger också bra till vad gäller teknik, inte minst på batterifronten, och har även stora fördelar vad gäller tillgång och pris på viktiga råvaror för elbilar.

Storleken på den inhemska kinesiska marknaden ska också göra det möjligt för tillverkarna att uppnå stora volymer vilket leder till kostnadsfördelar.

Svårare för europeerna

ANNONS

Enligt Dirk Vogel Saxony Auto Supplier Network är det i nuläget svårt för de europeiska biltillverkarna att konkurrera på elbilsmarknaden.

Vogel pekar på flera anledningar till att tyska och europeiska tillverkare har svårt att konkurrera.

Däribland kan nämnas på höga energikostnader, strikta regleringar och ett för tidigt avskaffat skatteincitament.

Att kinesiska elbilar har det lättare i konkurrensen har också uppmärksammats av EU, som nyligen startade en antisubventionsutredning.

Relaterade artiklar:

Så ska Toyota dominera marknaden för elbilar

Rapport: Om sju år tar elbilen över

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS