Många premiumbilar är betydligt farligare än man trott, enligt nytt avslöjande. ”Volvo Cars skämmer ut sig.”

Ett avslöjande från ansedda biltidningen Auto Motor Sports tyska systertidningen – där man låtit den engelska firman Emission Analytics testa 45 nya bilar – visar att fordonen i snitt överskrider de tillåtna utsläppsnivåerna av kväveoxid med 800 procent. Tidningen har låtit testa bilarna i verklig trafik, i jämförelse med att gå på resultaten i testcykeln NEDC där de flesta modeller faktiskt klarar gränsvärdet i nya Euro 6 på 80 milligram per kilometer.

Ännu sämre än snittet presterar Volvos hyllade suv XC90 D5 som i testrummet bara släpper ut 57,5 milligram per kilometer. Efter tidningens test står det klart att verkligheten ligger 1.427 procent högre – 878 milligram.

Resultatet är inte särskilt klädsamt för ett varumärke som påstår sig ”bry sig om människor och världen vi lever i”, vilket står att läsa på tillverkarens hemsida, konstaterar Di:s motorexpert Håkan Matson och kallar siffrorna för ”skamliga”.

”Det är ett påstående som sannerligen måste ifrågasättas med tanke på hur mycket farliga avgaser märkets bilar släpper ut”, skriver han men understryker att det inte finns några misstankar om att biltillverkaren faktiskt fuskat vid avgastesterna, utan snarare tänjt den utdöende testcykeln NEDC ”så långt det går”.

För farligt är det. ”Livsfarligt” till och med, skriver SvD:s Jonas Fröberg som går hårt åt Volvo, de andra biltillverkarna och EU. Den sistnämnda som fortsätter att tillåta en testmetod som uppenbarligen ”mäter nästan ingenting”, menar han. SvD:s skribent upplyser om att 71.000 personer dör i förtid på grund av kväveoxidutsläpp, enligt en rapport från Europeiska miljöbyrån, EEA, 2016. I rapporten pekas biltrafiken ut som den största utsläpparen. Precis som Håkan Matson efterfrågar Jonas Fröberg nya testmetoder för bilars kväveoxidutsläpp.

ANNONS
ANNONS

SvD-skribenten påpekar också att avslöjandet är en stor förlust för alla som köpt ny dieselbil i tron om dess miljövänlighet. I synnerhet med tanke på de planerade miljözonerna i bland annat Stockholm 2020 där Euro 6-bilarna i dag är undantagna.

”Om politikerna ägnar 30 sekunder åt undersökningsresultatet kan detta ändras snabbt.”

Fem värsta utsläpparna i testet:

Renault Captur 1,5 dCi (1.336 milligram)
Renault Espace dCi (1.222 milligram)
Subaru Outback 2,0D (1.133 milligram)
Volvo XC90 D5 (878 milligram)
Fiat 500X 1,6 Multijet (845 milligram)

(KÄLLA: Auto Motor & Sport)