Priserna på diesel och bensin slår nya rekord i Sverige.
Både dollar och råolja har stigit – nu talar det mesta för att priserna kommer att stiga ännu mer.
– Ytterligare lättnader i coronasituationen med ökat resande och transporter kommer att resultera i en fortsatt ökad efterfrågan på olja och bränsle, säger Thina Saltvedt, chefsanalytiker på Nordea, till Dagens PS.

ANNONS

Vid nyår höjdes dieselpriset med 1,20 kronor per liter över en natt och bensinpriset steg med 40 öre. Den stora höjningen 1 januari berodde på ökad inblandning av dyrare biodrivmedel i bränslena, enligt lagen om reduktionsplikt.

Nya prisrekord

Sedan dess har uppgången på både bensin och diesel fortsatt i rask takt och förra veckan slogs flera nya prisrekord. En liter diesel kostar 21,32 kronor och bensinen ligger på 18,89 kronor.

Priserna drabbar både företag och privatpersoner, och kommer sannolikt att dra upp den svenska inflationen till en ny rekordnivå i januari. Matproduktionen blir dyrare då jordbruket är beroende av diesel och transporter av varor till handeln gör att butikerna måste höja sina priser.

”Kraftig uppgång”

– Den främsta orsaken till det ökade bränslepriset är den kraftiga uppgången i priset på råolja. Både bensin och diesel är produkter gjorda av råolja, så när priset på råolja stiger följer också priserna på oljeprodukter som bensin och diesel, säger Thina Saltvedt, chefsanalytiker på Nordea, till Dagens PS.

Det mesta talar nu för att priserna på råolja ska fortsätta uppåt och dra med sig bensin och diesel till nya rekordnivåer. I takt med att coronarestriktionerna lättas igen ökar efterfrågan snabbt.

Ökat sedan april 2020

– Anledningen till att priset på råolja har stigit så kraftigt sedan april 2020 och inte minst i höstas är att efterfrågan på olja och bränsle har tagit fart snabbare än väntat. Lättade restriktioner och ökad vaccinering har lett till att den ekonomiska aktiviteten har tagit fart igen, säger Thina Saltvedt.

ANNONS
ANNONS

Efterfrågan ligger nu på samma nivå som innan coronapandemin bröt ut, och vi är på väg mot en ny rekordnivå på oljeförbrukningen.

Samma efterfrågan som före pandemin

– Flygtrafiken har ökat och vi kör fler bilar än vi gjorde tidigare. Efterfrågan på olja har ökat snabbare än väntat. Efter den starka oljeefterfrågan och prisfallet 2020 började fler ställa sig frågan om oljeefterfrågan någonsin skulle nå samma nivå som vi såg före coronakrisen – vi är redan tillbaka på denna nivå.

Vissa experter spår nu att råoljepriset ska passera 100 dollar inom en snar framtid. OPEC håller igen på produktionen, vilket får råoljepriset att öka i snabb takt.

OPEC håller emot

– OPEC-länderna har inte ökat sina produktionskvantiteter lika mycket och det har skapat en stram marknad och höga oljepriser. Trots att många av de stora oljekonsumerande och oljeimporterande nationerna som USA har bett OPEC+ (inklusive Ryssland) att öka produktionen mer än de beslutade när oljemarknaden kollapsade 2020, har OPEC+ inte visat några tecken på att försöka att öka produktionen till lägre priser.

En annan faktor som driver priserna till nya rekordnivåer är den svaga kronan. Dollarn har förstärkts kraftigt mot kronan under det senaste året och börjar närma sig 10 kronor.

Dollarn eldar på

– Bensin- och dieselpriserna i Sverige påverkas av SEKUSD, det vill säga kronkursen. Bensin och diesel handlas på den internationella marknaden i amerikanska dollar, så förändringar i kronkursen mot dollarn kan få genomslag.

De som bor på landbygden har drabbats allra hårdast då priserna vid pump stigit mer där än i storstäderna.

ANNONS
ANNONS

– Konkurrenssituationen som du lever i påverka. Konkurrensen mellan de olika bensinstationskedjorna är oftast större i storstäderna och därför mer press på priserna. Priserna kan variera mellan de olika kedjorna i en och samma stad.

Eferfrågan stiger mer

Det mesta talar för nya rekordpriser på bensin och diesel. Efterfrågan väntas öka ytterligare, spår Nordeas chefsanalytiker Thina Saltvedt.

– Ytterligare lättnader i coronasituationen och ökat resande/transporter kommer att resultera i en fortsatt ökad efterfrågan på olja och bränsle. Dessutom vet vi att efterfrågan på olja brukar öka något vid den här tiden under firandet av det kinesiska nyåret då fler reser för att hälsa på familjen. Dessutom är politisk oro i oljeproducerande länder alltid en faktor som kan påverka priserna, till exempel gjordes ett försök till en drönareattack mot en oljeanläggning i UAE för några veckor sedan och produktionen i Libyen är instabil.

Kriser kan sänka priset

Möjligheterna för sjunkande priser är små, men oron i Ukraina kan göra att priserna sjunker när marknaden blir mer riskavert. Och en femte våg i coronapandemin skulle kunna ge nya restriktioner.

– Situationen runt Ukraina skapar osäkerhet på marknaderna. Olja, som till exempel aktier, reagerar ofta negativt på ökad riskaversion på marknaden. Så om osäkerheten på marknaden ökar kan detta leda till att spekulanter drar sig tillbaka från mer osäkra positioner som olja och råvaror.